Overheid deelde al 37 miljoen euro CO2-korting uit

Overheid deelde al 37 miljoen euro CO2-korting uit

Overheid deelde al 37 miljoen euro CO2-korting uit

Print
Van september 2007 tot en met oktober 2008 heeft de federale overheid in totaal al zo’n 37 miljoen euro CO2-korting gegeven aan kopers van milieuvriendelijke wagens. Een indrukwekkend bedrag, maar niet iedereen kan deze geste appreciëren. “Met deze korting sponsor je accessoires en moedig je het gebruik van dieselwagens zonder roetfilter aan”, weet Maarten Matienko van Automobilistenbond VAB.

Alleen al in 2008 gaf de overheid meer dan 33 miljoen euro uit om het gebruik van milieuvriendelijke wagens te stimuleren via de populaire CO2-korting. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Financiën, die De Zondag mocht inkijken.

Vooral september bleek een topmaand, met meer dan 5 miljoen euro eco-korting. Zo’n CO2- korting wordt in de regel gegeven aan kopers van auto’s met een lage CO2- uitstoot : 15 procent korting op wagens die minder dan 105 gram CO2 per kilometer uitstoten, 3 procent op wagens met een uitstoot tot maximaal 115 gram CO2.

Perverse effecten

Hoewel de achterliggende ecologische gedachte bewonderenswaardig is, ziet Matienko vooral de perverse effecten van het systeem. “In de eerste plaats wordt er enkel korting gegeven op basis van CO2-uitstoot. Stikstof (NOx) en roet spelen hiervoor helemaal geen rol. En dat betreuren wij. Op die manier stimuleert de overheid de aankoop van kleine dieselwagens, omdat die meestal met een lage CO2-uitstoot zitten."

"Daar komt dan nog bij dat heel wat van die nieuwe dieselwagens standaard geen roetfilter aanbieden. Zo creëer je problemen in stedelijke omgevingen, waar kleine dieselwagens het vaakst voorkomen. Minister Hilde Crevits wil daar nu iets aan doen door roetfilters te subsidiëren voor bestaande dieselwagens. Eerst stimuleer je dus het gebruik van kleine diesels zonder roetfilters en dan ga je daar nog eens subsidie voor geven. Dat kan toch niet !”

Meer accessoires

Maarten Matienko stelt nog een tweede ‘pervers’ effect vast van de huidige regelgeving. “Door zo’n procentuele korting moedig je de mensen ook aan om meer accessoires te kopen, die in sommige gevallen – zoals met airconditioning – voor een extra verbruik zorgen. Wij pleiten eerder voor een korting op basis van CO2 en NOx, met daarbij een korte opleiding eco-driving. Met een milieuvriendelijke wagen moet je in de eerste plaats leren rijden. Wie sportief gedrag vertoont in een kleine dieselwagen, zal het milieu niet veel helpen. Net hetzelfde als mensen die met hun hybride voertuig constant op de autosnelweg rijden. Die auto’s zijn eigenlijk gemaakt voor in de stad en kopers moeten weten hoe ze ermee om moeten gaan.”

.

Nu in het nieuws