Husqvarna SM 610 IE: SM of Supermotard

Husqvarna SM 610 IE: SM of Supermotard

Husqvarna SM 610 IE: SM of Supermotard

Print
De tijd dat we Husqvarna als motormerk associeerden met Zweden, ligt al ver achter ons. Deze begeerde bruid is sinds vorig jaar eigenaar van BMW. Naast de vele enduromodellen beschikt Husqvarna met zijn SM 610 IE over een echt Supermotard-model.

De discipline van het Supermotard-rijden werd bij ons vooral bekend door de prestaties van wereldkampioen Eddy Seel. Met dergelijke motor wordt op een circuit gereden dat deels uit asfalt en deels uit terreingedeelten bestaat.

Wie zich deze Husqvarna aanschaft, kan er ook bijzonder veel plezier aan beleven tijdens het gewone dagelijkse gebruik.

Injectie

In het stalen enkelvormige wiegkader vinden we een leuke watergekoelde ééncilinder terug, goed voor 576,2 cc en een vermogen van 49 pk. Het koppel van 50 Nm bereikt zijn maximum al bij 6.250 tpm.

Voor zijn voeding maakt de Husqvarna gebruik van een ingenieus injectiesysteem. Hij beantwoordt ook aan de euro3-norm. De zes versnellingen laten zich gemakkelijk schakelen. Alleen wanneer je de motor in zijn neutrale stand wil plaatsen, heb je moeilijkheden.

De 610 beschikt over twee schijfremmen, één vooraan en één achteraan, en die zijn makkelijk te doseren. Alleen zit je een beetje krap met kracht, een tweede schijf vooraan zou dit probleem makkelijk oplossen. Voor de vormgeving heeft Miguel Galuzzi gezorgd. Hij tekende eerder ook al de Monster van Ducati en de Raptor van Cagiva.

Speelkameraad

Wanneer je de snelweg kunt vermijden, is dit in alle omstandigheden een droommotor. Niet dat hij je op die snelwegen in de steek zal laten. Hij beschikt er over voldoende motorkracht en ook met de stabiliteit is er niks mis, maar het harde zadel en de windgevoeligheid kunnen je er parten spelen.

Gebruik die snelweg liefst als verbindingspunt naar de secundaire wegen. Het is daar dat deze speelvogel zich pas ten volle kan uitleven. Met dank aan het kleine voorwiel, de telehydraulische voorvork en de regelbare mono-achtervering. Leeg weegt hij net geen 150 kg en ook dat is een voordeel tijdens het rijden. De ruime grondspeling zorgt ervoor dat je diep in de bochten kunt duiken. Hier toont de Husqvarna zich eveneens uiterst stabiel. Optrekken bezorgt ons superleuke sensaties en ook het koppel doet vrolijk mee wanneer het toerental even zakt.

De vering is ronduit voortreffelijk en dan mag het wegdek er zelfs zeer belabberd bijliggen. In de stad geniet je ten volle van de wendbaarheid, parkeren gebeurt te allen tijde moeiteloos en dankzij de slanke lijn glijdt je probleemloos doorheen de files.

Als je dat echt wil, kun je hem ook gebruiken op het terrein, maar hou er dan rekening mee dat je deze overigens mooie motorfiets snel kunt beschadigen. Het motorblok is wel voorzien van een steenweerder, die toch een efficiënte bescherming biedt.

5 Liter

Het dashboard is volledig digitaal en overzichtelijk, ook ‘s nachts. Er ontbreekt wel een benzinemeter en er zijn nog meer details waar de ontwerpers van deze motorfiets onvoldoende rekening mee hebben gehouden. Het antidiefstalslot bevindt zich niet centraal en de zijsteun is behoorlijk gevaarlijk.

Over het verbruik zijn we wel tevreden. Je hebt voldoende aan 5 l om 100 km af te leggen en met een benzinetank van 12,5 l zit je ongeveer goed voor 250 km.

Maar pas echt leuk is zijn pas bijgestelde prijs van 6.999 euro. Hiermee werpt hij zich op als een behoorlijke concurrent van de Japanners en de KTM-garde. De Husqvarna is verkrijgbaar in matzwart en rood-wit.

De distributie van Husqvarna voor de Benelux gebeurt via MotoMondo B.V. in Nederland, tevens de invoerder van MV Agusta en Cagiva.

Louis WEENEN

.

Nu in het nieuws