Toyota zet orde op zaken

Toyota zet orde op zaken

Toyota zet orde op zaken

Print
Toyota heeft voor het eerst sinds jaren zijn groeiprognose moeten bijstellen. De financiële crisis in de Verenigde Staten en de internationale economische achteruitgang hebben de opmars van Toyota – voorlopig althans – een halt toegeroepen. Toyota verkoopt dit jaar minder auto’s dan vooropgesteld. Ook in Europa blijft de verkoop onder de verwachtingen, maar drie nieuwe modellen moeten daar volgend jaar verandering in brengen. Toyota stelt op het autosalon van Parijs drie wereldpremières voor, met onder meer de langverwachte Avensis.

Avensis

Het is inmiddels de derde generatie van het vlaggenschip van Toyota in Europa. De laatste jaren was de Avensis (foto boven) een beetje gedateerd geraakt tegenover de vloedgolf van Europese en Japanse concurrenten, maar de nieuwe editie van de Avensis maakt de achterstand meteen goed. Dat gebeurt onder meer met een krachtig design, dat op de foto een beetje doet denken aan de grote Lexus.

De Avenis is met vijf centimeter gegroeid, zowel in de breedte als in de lengte. Onder de motorkap vinden we een aantal bekenden terug, zoals de 1.8 met 132 of 147 pk en een 2.0 liter met 155 pk. De 2.0 liter dieselmotor is goed voor 126 en 150 pk, terwijl de 2.2 liter goed is voor 177 pk. Alle motoren zijn zuiniger en stoten minder CO2 uit. Bij ons op de markt vanaf de lente van 2009.

IQ

Ook de IQ komt in de lente van volgend jaar bij de dealers te staan. De IQ meet minder dan 3 meter is daarmee de kleinste auto voor vier personen ter wereld. Dankzij de 1.0 liter benzinemotor blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 99 gram per kilometer.

Voor het eerst beschikt een auto ook over een airbag achter de achterbank. Dat is omdat de hoofdsteun van de achterste stoelen bijna tegen de achterruit komt. De airbag moet dan ook de achterste passagiers beschermen bij een achterwaartse aanrijding. De IQ is dus de eerste auto ter wereld met airbags rondom.



IQ


Urban Cruiser

De Toyota Urban Cruiser is een mengeling van verschillende stijlen. Een compacte monovolumewagen, break en suv in één.

Uniek in deze klasse van compacte wagens is zijn vierwielaandrijving, waardoor de actieve veiligheid op een uitzonderlijk hoog niveau staat. Het is een van de weinige 4X4-wagens met een kleine 1.4 liter dieselmotor, die mag uitpakken met een CO2- uitstoot van 133 gram per kilometer.



Urban Cruiser


Guido CLOOSTERMANS

.

Nu in het nieuws