Nieuwe Yamaha V Max: voor motards met spierballen

Nieuwe Yamaha V Max: voor motards met spierballen

Nieuwe Yamaha V Max: voor motards met spierballen

Print
De cirkel is rond. De legendarische V Max die in 1984 in Amerika ontwikkeld werd, heeft nu een opvolger die opnieuw in de States is voorgesteld.

Het was in Louisiana dat destijds de Japanners ontdekten hoezeer Amerikanen gesteld waren op straatraces met dragsters. Pure kracht in de rechte lijn, dat is iets voor ons, dachten de ontwikkelaars bij Yamaha en zo werd de legendarische V Max geboren. Een 1.200 cc’er met maar liefst 140 pk aan boord. Een motor die zich de daaropvolgende jaren zou richten tot stoere motorrijders die kicken op een machine met body en een macho uitstraling.

Van de V Max eerste generatie werden in totaal 40.000 exemplaren in Europa en 100.000 wereldwijd verkocht. Toen eind van de jaren ’90 in vele landen het model niet meer verkrijgbaar was, verdween deze motorfiets een beetje uit de belangstelling. De leden van de talrijke V Maxclubs toerden er uiteraard mee rond, maar wisten niet dat al sinds 1996 een opvolger in ontwikkeling was.

Eerst dacht Yamaha aan een model met een enorm grote motor, maar uiteindelijk werd gekozen voor compactheid. Het uitzicht mocht niet te veel verschillen van het oorspronkelijke model, maar toch werd doelbewust gekozen voor talrijke vernieuwingen. Een V Max dus, met de technologie van de 21ste eeuw.

Resultaat is een motorfiets met heel veel potentieel, opvallende eigenschappen, nog veel meer gebundelde kracht en aardig op weg om de oervader op te volgen als een collector’s item.

Blind vertrouwen

Het is in de buurt van San Diego in het zonovergoten Californië dat we de nieuwe V Max mogen proefrijden. Eind augustus hadden al 1.100 motorrijders van over de hele de wereld de nieuwkomer ’blind’ gekocht. Onder hen een twintigtal Belgen. Knap, dat vertrouwen. Slim ook, als ze het toestel bij de eersten willen hebben, want de jaarproductie bedraagt wereldwijd maar 2.000 exemplaren.

Na onze rit van 250 kilometer zijn we zo ongeveer zeker dat deze motor het vertrouwen van zijn eigenaar niet zal beschamen. De nieuwe V Max reed zijn maidentrip op een gevarieerd, bijwijlen bochtig parcours, maar jammer genoeg kon hij daarop niet al zijn kracht etaleren. Nochtans beschikt hij over 200 paarden en is zijn vloeistofgekoelde V 4 motor goed voor 166,8 Newtonmeter koppel.

Strenge snelheidscontroles en druk verkeer maakten dat de V Max het in verhouding tot zijn mogelijkheden erg rustig aan moest doen. Hij heeft wel bewezen dat hij ook in gewone verkeerssituaties goed zijn plan kan trekken.

Dat deze motor geknipt is voor de Amerikaanse markt is zeer duidelijk. We reden ermee op wegen die vergelijkbaar zijn met de Route 66: prachtige landschappen, nu weer dor, dan weer erg vruchtbaar, met soms links van de weg football players en rechts in de oceaan de obligate Californische surfers. We passeerden slaperige dorpjes, indianenreservaten en reden langs de grens met Mexico.

Meerwaarde

De V Max die zich hier thuisvoelt als een vis in het water, kan het Europese verkeer echter evengoed aan. Door zijn machtige koppel kun je in de lage toeren door de bochten glijden, al durft de achtervering moeilijk doen wanneer dit te snel gebeurt. Die achtervering heeft het soms lastig op een slecht wegdek, wat het overigens uitstekende comfort hypothekeert. Ook wanneer je ergens uiterst traag manoeuvreert, om bijvoorbeeld op je stappen terug te keren, heeft hij het moeilijk.

De lange wielbasis die een betere stabiliteit garandeert, zorgt wel voor een lange draaicirkel. Wanneer je de volledige stuuruitslag gebruikt, voel je ook een groot gedeelte van het gewicht op zijn voorgedeelte. En zwaar is deze V Max wel: 310 kg volgetankt. Dit gewicht draagt natuurlijk bij tot een vol en gespierd mannelijk imago. Dat betekent ook dat een passagier mee kan reizen, maar het minder naar de zin zal hebben dan de chauffeur.

Beest

Dat je met een motor van 200 pk flitsend optrekt, hoeft niet te verwonderen. Bovendien is de vermogenscurve vanaf 2.000 toeren een steil en krachtig verhaal. Met de V Max kom je nooit power te kort. Het mooie is dat je deze kracht kunt kanaliseren, dankzij een elektronisch geregelde gasrespons. Met al die elektronica aan boord, een vernieuwde vering en het gebruik van de race-eigenschappen van andere modellen van het merk, is rijden met de nieuwe V Max van 1.679 cc niet te vergelijken met het vorige model. Om de zware jongen tijdig tot stilstand te brengen, kunnen we rekenen op drie schijven en een ABS-remsysteem. Vooraan gebeurt het remmen een beetje te zwak, maar in combinatie met de achterrem krijg je voortreffelijke remprestaties.

Prijzig

Met een opvallend voorlicht en een van ledjes voorzien achterlicht, gecombineerd met vloeiende lijnen en vier knappe aluminium uitlaten, oogt deze motor bijzonder knap. Toerenteller en snelheidsmeter zijn analoog, het digitale gedeelte omvat vele nuttige functies. Je kan ook makkelijk switchen tussen de aanduiding van miles of km per uur.

Wie zich deze legendarische motor in wording wil aanschaffen, beschikt best over een gespijsde bankrekening. Zo verbruikt de krachtpatser tussen de 10 en 11 liter benzine per 100 kilometer. Met een benzinetank van 15 liter komt dit overeen met een bereik van ongeveer 160 km. Zijn prijskaartje: 20.159 euro. De zware ontwikkelingskosten worden hier duidelijk doorgerekend naar de consument. Misschien zorgt net deze stevige prijs ervoor dat de verzamelwaarde van deze V Max nog toeneemt.

De motor is alleen in het zwart verkrijgbaar en uitsluitend te bestellen via internet op het adres www.new-VMAX.com.

Bron: Magazine

.

Nu in het nieuws