Testrit met de Chevrolet Equinox Fuel Cell

Testrit met de Chevrolet Equinox Fuel Cell

Testrit met de Chevrolet Equinox Fuel Cell

Print
De toekomst is aan de brandstofcel. Waterstof gaat er in, waterdamp komt er uit. Emissie? Zero. Het zal nog wel een tijdje duren vooraleer wij overal waterstof kunnen tanken, maar General Motors heeft nu al een aantal auto’s met Fuel Cell in het dagelijks verkeer. Wij bezochten het ontwikkelingscentrum van GM in Detroit en reden er als een van de eerste Europese kranten met de Chevrolet Equinox Fuel Cell.

Je kan de Chevrolet Equinox dagenlang laten draaien, hij brengt het milieu geen enkele schade toe. De ecologische voetafdruk is kleiner dan die van een eekhoorn. Je kan de Equinox met fuel cell ook laten draaien in je garage en in de auto blijven zitten, zonder risico op vergiftiging. Zelfmoord wordt op die manier onmogelijk. De uitstoot bedraagt immers nul. Dit heet in de VS een Zero Emissions Vehicle. Uit de uitlaat komt alleen waterdamp.

Uniek aan de Chevrolet Equinox Fuel Cell is dat hij zo in de winkel kan. Momenteel heeft General Motors in de Verenigde Staten 100 exemplaren rondrijden. Het is de eerste duurzaamheidstest op die schaal met een auto met brandstofcel.

De voertuigen worden door doorsnee gezinnen gebruikt voor hun dagelijkse verkeer, net zoals ze dat met een andere auto zouden doen: kinderen naar school, winkelen, naar het werk, in het weekend naar een shopping mall of naar de bioscoop. Er zijn twee nadelen. Ten eerste is de bevoorrading van waterstof nog niet optimaal, maar er wordt aan gewerkt. Zo wordt in Californië gedacht aan een zogenoemde waterstof-highway, waarbij het mogelijk zou zijn om van San Diego naar San Francisco te rijden met waterstof. Ten tweede kost de Equinox waar wij in Detroit mee reden, zo’n half miljoen dollar.

Terreinwagen

De Equinox Fuel Cell is ontwikkeld op basis van de Chevrolet Equinox, een uit de kluiten gewassen Amerikaanse suv die in Europa niet verkocht wordt. Het is een heel gehannes om de auto aan te passen, maar op termijn zullen auto’s van bij het begin speciaal ontwikkeld worden voor dit soort aandrijving.

De Chevrolet Volt is zo’n auto. Eigenlijk wordt hiermee de auto opnieuw uitgevonden. Een auto met brandstofcel is eigenlijk een elektrische auto. Maar in tegenstelling tot een conventionele elektro-auto, waarbij de stroom uit het stopcontact komt, wordt de elektrische energie in de auto opgewekt. Dat gebeurt op basis van een chemische reactie van waterstof. Eigenlijk is de Equinox Fuel Cell een rijdende elektriciteitscentrale.

Aan boord van de Equinox vinden we voor ruim 170 kilogram aan batterijen, plus waterstoftanks, een brandstofcel en een elektromotor. Logisch dat het voertuig waarmee wij door Detroit toeren, heel wat zwaarder is dan een gewone Equinox. Bovendien is de aerodynamica van zo’n suv niet denderend.

Comfort

Toch is van dat gewicht niet veel te merken. De acceleraties zijn best pittig. In paardenkracht uitgedrukt bedraagt het vermogen 126 pk. De sprint van 0 tot 100 wordt afgelegd in 12 seconden. De Equinox heeft geen versnellingsbak. Hij versnelt dus in één ruk naar zijn topsnelheid van ongeveer 160 kilometer per uur.

Voor de rest is er slechts op één punt een groot verschil met een conventionele Equinox: de complete afwezigheid van motorgeluid. De wereld wordt in ieder geval heel wat stiller als we straks allemaal rijden op waterstof. Momenteel heeft waterstof nog een groot nadeel: de kleine actieradius. De Equinox Fuel Cell kan momenteel ruim 300 kilometer ver. Als de waterstof onder hogere druk wordt opgeslagen – 700 in plaats van 350 bar – neemt het rijbereik ook navenant toe. Hoewel waterstof in ons land nog altijd een stukje science fiction is, heeft onze testrit met de Equinox fuel Cell ons geleerd dat de technologie erg ver gevorderd is.

Het zal dus nog wel een tijdje duren eer we een auto met brandstofcel kunnen kopen. Maar als de benzineprijzen zo blijven stijgen, zou dat wel eens sneller kunnen zijn dan iedereen denkt.

Guido CLOOSTERMANS

Bron: Magazine

.

Nu in het nieuws