Nissan ontwikkelt auto met brandstofcel

Nissan ontwikkelt auto met brandstofcel

Nissan ontwikkelt auto met brandstofcel

Print
Autoconstructeurs werken volop aan de auto van de toekomst. Ook Nissan heeft een auto ontwikkelt met een brandstofcel.

De X-Trail FCV rijdt op waterstof en uit de uitlaat komt alleen waterdamp. Tegen 2015 voor iedereen. Nissan ontwikkelde de FCV (Fuel Cell Vehicle) in samenwerking met het Franse zusterbedrijf Renault. Renault gebruikte de Scénic als basis en Nissan koos voor zijn eigen specialiteit, met name de XTrail suv.

Het Japanse Nissan maakt zich sterk dat de eerste auto’s met brandstofcel in 2015 bij de dealers kunnen staan maar de X-Trail FCV is nu al zo goed als serierijp. Een aantal testvoertuigen reed al probleemloos 75.000 kilometer, met inbegrip van testritten op de Nurburgring. In een brandstofcel wordt elektrische stroom opgewekt door middel van de chemische reactie van waterstof. Uit de uitlaat komt alleen waterdamp. De ingenieurs slaagden erin om de waterstof onder een druk van 700 bar op te slaan, waardoor een actieradius van 500 kilometer ontstaat. Rijden met de FCV verschilt nauwelijks van een gewone auto.

Dat de auto nog niet te koop is, heeft vooral te maken met de kosten. Die zullen nog met een factor tien moeten dalen. Bovendien is er ook nog geen netwerk waar waterstof getankt kan worden. Een ander probleem is het gewicht. Ook al gebruikt Nissan moderne lithium-ion-baterijen, dan nog weegt de X-Trail FCV 400 kilogram meer dan een gewone X-Trail.

GC

Bron: Magazine

.

Nu in het nieuws