Audi A6 op alle vlakken verbeterd

Audi A6 op alle vlakken verbeterd

Audi A6 op alle vlakken verbeterd

Print
Kaderleden, juicht! De Audi A6, bij uitstek het vervoermiddel van het productieve kaderlid, wordt voor de nieuwe jaargang fors onder handen genomen. Niet zozeer optisch dan wel technisch, met als extraatje LED-dagrijlicht.

De Audi A6 is inmiddels goed voor 25 procent van de omzet van Audi. De luxewagen verdient dus de bijzondere zorg van de ontwerpers. Die hebben zich koest gehouden, want uiterlijk beperken de wijzigingen zich tot hertekende bumpers vooraan en achteraan en een met chroom afgewerkt radiatorrooster.

De kaderleden die van hun baas een A6 mogen gebruiken, krijgen als toemaatje LEDdagrijlicht. Dat is lekker indrukwekkend in de achteruitkijkspiegel die voor u rijdt. De nieuwe A6 krijgt ook heel wat nieuwe technologie mee, zoals meedraaiende koplampen en Lane Assist. Dat laatste snufje voorkomt dat de onoplettende of telefonerende bestuurder ongewild van zijn rijvak afwijkt.

Zuiniger

De nieuwe A6, die er opnieuw is met vier deuren of als break, is naar verluidt ook een pak zuiniger. De ingenieurs maken zich sterk dat het hele gamma 12 keer zuiniger is dan vroeger. Daarvoor zorgen een betere stroomlijn – de ophanging werd 2 centimeter verlaagd – en versnellingsbakken waarbij de hoogste verhoudingen 5 procent langer zijn dan vroeger.

Daardoor draait de motor aan een lager toerental, zodat hij minder brandstof nodig heeft. Ander snufje vinden we terug in de stuurbekrachtiging. Die werkt alleen als dat echt nodig is. Ook daardoor wordt op energie bespaard. Ook de motoren werden duchtig onder handen genomen. De A6 neemt afscheid van de viercilinder diesel met pompverstuivers en krijgt een modern exemplaar met common rail. De 2.0 liter TDI is er met 136 en 170 pk. In de TDIe-versie verbruikt hij amper 5,3 liter op 100 kilometer. Er zijn ook twee V6-dieselmotoren: eentje met 2.7 liter en 190 pk (vroeger 170 pk) en eentje met 3.0 liter en 240 pk (vroeger 233 pk).

Compressor

Bij de benzinemotoren is er één grote nieuwigheid. De 3.0 liter is goed voor 290 pk maar beschikt niet langer over een turbo maar over een compressor. Voorts zijn er benzinemotoren met 2.0 liter (170 pk), 2.8 liter (190 en 220 pk) en 4.2 liter (350 pk). De prijzen voor de Belgische markt zijn nog niet bekend. Audi lanceert straks ook nog andere versies van de A6.

Zo is er ook nu weer een A6 Allroad Quattro, die iets meer geschikt is voor het terrein dan een gewone A6, zonder dat u een echte terreinauto moet kopen.

Guido CLOOSTERMANS

Bron: Magazine

.

Nu in het nieuws