Nieuwe Ford Fiesta pakt uit met gedurfde lijnen

Nieuwe Ford Fiesta pakt uit met gedurfde lijnen

Nieuwe Ford Fiesta pakt uit met gedurfde lijnen

Print
Sinds de lancering in 1976 werden er van de Ford Fiesta maar liefst 12 miljoen exemplaren verkocht. Voor de achtste generatie werd even gedacht aan een andere naam, maar uiteindelijk bleef de naam Fiesta behouden.

De nieuwe Fiesta pakt vooral uit met een hoge kwaliteit van afwerking, een uitstekende wegligging en een meer dan modaal zit- en rijcomfort. De nieuwe Fiesta is uiterlijk niet gegroeid en is 3,95 meter lang.

Ford zette de Fiesta ook op dieet. Hij weegt zo’n 40 kilo minder dan vroeger, waardoor het brandstofverbruik en de C02-uitstoot worden beperkt. De lichtste versie weegt amper 966 kilo. Sinds de lancering in 1976 werden er van de Ford Fiesta maar liefst 12 miljoen exemplaren verkocht. Voor de achtste generatie werd even gedacht aan een andere naam, maar uiteindelijk bleef de naam Fiesta behouden. De Fiesta is er in twee varianten, met drie en met vijf deuren.

Binnenruimte

De binnenruimte werd zo efficiënt mogelijk gebruikt. Vooraan beschikken bestuurder en passagier over een zee van ruimte en vindt iedereen een ideale zitpositie. Achteraan is de beenruimte heel wat krapper.

De stoelen zitten echter goed en geven de juiste steun. Volgens Ford moet de huidige generatie, die opgegroeid is met gsm, iPod en internet, zich onmiddellijk thuis voelen. Zo doen de opstelling en de vorm van de knopjes in de middenconsole denken aan de knopjes van een gsm. Het dashboard is overzichtelijk, wel vinden we de cijfertjes in het display wat klein.

De koffer heeft een inhoud van minimaal 295 liter en is daarmee één van de ruimste in zijn klasse. De twee achterste zitjes klappen in één beweging naar beneden zodat er een laadruimte van 979 liter vrijkomt. Handig is de lage laaddrempel en de brede achterklep.

Zuiniger

De vorige Fiesta reed al goed, maar Ford bracht de rijdynamiek nog naar een hoger peil. Zo is de Fiesta de eerste Ford die uitgerust wordt met elektrische stuurbekrachting. Een nieuw systeem voorkomt dat de motor afslaat in de file. Ford zorgde ook voor een prima geluidsisolatie. Motoren bandenlawaai worden tot een minimum beperkt, het geluidscomfort is er eindelijk ook voor de kleinere auto’s.

Dankzij het lage gewicht en de verbeterde motoren is de Fiesta niet alleen zuiniger, maar ook snediger. De nieuwe Fiesta is leverbaar met drie benzine- en twee dieselmotoren.

Er is een 1.25 liter met 60 of 82 pk, een 1.4 liter met 96 pk en een compleet nieuwe 1.6 liter Ti-VCT benzinemotor die 120 pk levert en uitsluitend voor de sportversie is bestemd. Voor de dieselrijders is er keuze tussen een 1.4 liter TDCi van 68 pk en een 1.6 liter TDCi van 90 pk. Op basis van deze 1.6 liter volgt er vanaf begin 2009 een extra propere en superzuinige Fiesta ECOnetic die, onder meer dankzij een betere stroomlijn, lagere ophanging en langere verhoudingen amper 3,7 liter per 100 kilometer zou verbruiken met een uitstoot van minder dan 100 gram CO2 per kilometer. Alle Fiesta’s zijn standaard voorzien van een manuele vijfbak, de 1,4 liter benzine kan ook met een viertraps automaat worden uitgerust.

Wij bestuurden de vijfdeurs Fiesta met 1.6 liter diesel en waren vooral onder de indruk van de wegligging, de geluidsisolatie en de soepele bediening van de vijfbak. Iets minder opgetogen waren we over de hernemingen en het makke karakter van de diesel, die nogal wat schakelwerk vraagt. Ook de ophanging leek ons net iets te zacht. Vooral de sportversie met 120 pk is leuk speeltuig. De ophanging is een stuk strakker, de motor reageert kwiek en zonder haperen. De sportversie, die pas begin 2009 leverbaar is, kan ook met de 1,6 liter TDCi worden uitgerust.

De Fiesta krijgt een meer dan volledige standaarduitrusting mee met zelfs in de basisversie (Ambiente) ABS, vijf airbags en een verstelbaar stuur. Vanaf de Trendversie is er ook een in de hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een radio met cd-speler. Voor airco moet er minstens 1.100 euro worden bijbetaald. De nieuwe Fiesta staat vanaf volgende maand bij de dealers.

Jos GRYSEELS

Bron: Magazine

.

Nu in het nieuws