Mosley trekt aan alarmbel: "Toekomst Formule 1 in gevaar"

Mosley trekt aan alarmbel: Toekomst Formule 1 in gevaar

Mosley trekt aan alarmbel: "Toekomst Formule 1 in gevaar"

Print
Max Mosley, de voorzitter van de FIA (Internationale Automobielfederatie) heeft klare taal gesproken: "De Formule 1 in zijn huidige vorm is ten dode opgeschreven", aldus Mosley.

Momenteel staan er 10 teams (met elk 2 coureurs) op de F1-startgrid. In principe is er plaats voor 2 extra teams, maar die lijken er maar niet te komen; Dave Richards heeft zijn plannen met Prodrive inmiddels ook al in de koelkast gestoken.

Feitelijk lijkt het erop dat niemand nog een gloednieuw team kan of wil oprichten. De jongste jaren werden enkele teams overgenomen (Minardi, Jordan, Sauber, Jaguar...) maar voor de geboorte van een gloednieuw team, dat uit het niets werd opgetrokken, moeten we terug naar 2006, toen Super Aguri aan de start verscheen. Dat team was feitelijk echter een B-team van Honda, dat het team ook ondersteunde. Toen die steun wegviel, was het meteen over and out voor Super Aguri. Het team moest begin dit seizoen de handdoek in de ring gooien.

Privateers

Het ontwerpen van een F1-bolide en het runnen van een team kost tegenwoordig dermate veel geld en middelen dat een privateer (privé-team) bijna op voorhand kansloos is. Momenteel zijn enkel Force India, Red Bull en Williams nog privateers. Williams maakte onlangs bekend het jaar in de rode cijfers te zullen afsluiten.

De jongste jaren verdwenen heel wat privateers uit de sport; sommigen gingen failliet (Prost, Arrows...), anderen (Stewart, Benetton, BAR...) werden overgenomen door een constructeur. Mosley vreest dat er nog meer privateers gaan sneuvelen, hetgeen de sport volledig afhankelijk zou maken van grote automerken, die - zoals het verleden aangetoond heeft - komen en gaan wanneer het hen uitkomt.

Maatregelen

Volgens FIA-voorzitter Mosley is het tijd voor verandering: tegen de start van het seizoen 2010 moeten er maatregelen genomen zijn om de torenhoge kosten te drukken. Komen de teams niet zelf met voorstellen, dan legt de FIA ze op, klinkt het.

Mosley wil naar verluidt vooral besparen op de motoren en versnellingsbakken. Momenteel moet een motor al twee GP-weekends meegaan, voor een versnellingsbak zijn dat vier weekends.

Meer sportnieuws