Bestuur verzet zich tegen plan industrieterrein

Print
Kontich - Vlaanderen wil dat Kontich plaats maakt voor duizend nieuwe woningen en zeventig hectare bedrijventerrein. Joost Fillet (Groen!) interpelleerde schepen van Ruimtelijke Ordening Annemie Kempenaers (Open Vld) hierover.

De Vlaamse eis staat in het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen, dat dertien stedelijke gebieden afbakent, waaronder het grootstedelijk gebied Antwerpen. Groen! vindt dat Kontich te zwaar getroffen wordt. Het landelijk karakter van de gemeente zal een semi-industrieel en stedelijk karakter worden. “Heeft het schepencollege zich verzet tegen deze plannen? Welke verweermiddelen heeft de gemeente nog in petto?”

Gevoeligheden

Schepen Kempenaers zei dat jaren geleden aan elke betrokken gemeente gevraagd werd om de lokale gevoeligheden aan te geven. “Voor de plannenmakers was het erg simpel. Bekijk Kontich vanuit de lucht en je ziet meteen hoeveel open ruimte hier nog is. De Vlaamse overheid trok geen lijn door Kontich om aan te geven ‘tot hier komt het stedelijk gebied’, maar duidde specifieke zoekzones aan: woonuitbreidingsgebied en bedrijvenzones.”

“En die vind je gemakkelijk in Kontich. Muren rond Kontich bouwen en het als middeleeuws dorp bewaren, is geen optie. Maar met de voorgestelde uitbreiding van het bedrijventerrein zijn we niet gelukkig. Het Vlaamse plan voorziet een nieuw bedrijventerrein in de driehoek tussen de Expresweg en de Keizershoek tot aan de E19 en dit ten koste van de landbouwbedrijven die daar gevestigd zijn. Samen met Rumst zullen we ons verzetten. Uiteindelijk heeft het laagste echelon het laatste woord. De Vlaamse overheid voert een openbaar onderzoek tot 4 december, waarin we onze bezwaren kwijt kunnen.”

“Overkap snelweg”

Sommige ingrepen stonden al in de lokale plannen ingeschreven. “De Broekbosstraat was al uitbreidingsgebied en dat wordt nu aangesneden, in beperkte mate. De watertoets leerde ons dat niet heel het gebied bruikbaar is. De nieuwe verkaveling Groeningen was ook al uitbreidingsgebied, alleen moeten we daar het probleem van fijn stof en lawaai oplossen. In Dordrecht zag ik een mooie oplossing: de volledige overkapping van een stuk autosnelweg. Aangezien het een gewestweg is, moet de Vlaamse overheid de financiële last op zich nemen.”

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio