Mechels stationsproject wekt onrust  over onteigening

Mechels stationsproject wekt onrust over onteigening

Mechels stationsproject wekt onrust over onteigening

Mechelen - Veel wijzer is het driehonderdtal aanwezigen op de eerste informatievergadering over de herwaardering van de Mechelse stationsomgeving maandagavond niet geworden. De plannenmakers laten voorlopig in het midden of de nieuwe verbinding tussen Mechelen-Zuid en N15 tot onteige-ningen noopt.

Een jaar nadat Gazet van Antwerpen als eerste de plannen van NMBS-dochter Euro Immo Star voor de herwaardering van de stationsbuurt heeft ingekeken, hebben de bewoners er kennis mee kunnen maken.

Groeistad

De NMBS, het Vlaams Gewest, De Lijn en het Mechelse stadsbestuur investeren zo’n driehonderd miljoen euro in de afbraak van het stationsgebouw en de autobrug over de Leuvense vaart en de bouw van een nieuw station met onder meer een ondergrondse parking en een busstation. Onder dat complex komt een verbinding voor autoverkeer tussen Mechelen-Zuid en de N15. Het plein voor het station wordt omgevormd tot een groene ruimte met een boulevard die de Colomabrug verbindt met het Kardinaal Mercierplein.

“Mechelen is een groeistad met bereikbaarheid als onze grootste troef. Die vrijwaren, vraagt ingrepen”, zegt hij. “Het huidige station is een misbaksel van een muur tussen het stadscentrum en de wijken. De verschillende verkeersstromen die er door elkaar lopen, zorgen voor verkeersonveiligheid. Dit project moet dat oplossen. Het lijkt of de plannen al zo goed als klaar zijn, maar dat zijn ze niet. Er is zelfs nog geen ontwerper. We hebben gekozen om vroeg te communiceren, waardoor we op sommige vragen het antwoord nog schuldig moeten blijven.”

Onleefbaar

Voorzitter Frank Leys van de mobiliteitscel geeft wel al aan dat de autoverbinding tussen Mechelen-Zuid en N15 de Leuvensesteenweg op straatniveau zal kruisen. “Wat moet er dan gebeuren met de huizen aan de Aambeeldstraat en de Tenderstraat? De sporen lopen al bijna door onze tuinen. Als de verbinding met de N15 door onze buurt loopt, wordt het onleefbaar”, zegt Marjan De Gieter uit de Aambeeldstraat.

Bewoners van de Halfgalgstraat en Bautersemstraat stellen zich dezelfde vragen. “De verbinding naar N15 volgt aan Leuvensesteenweg nog het tracé van de spoorbypass, dus onteigeningen zijn daar niet nodig”, zegt mobiliteitsschepen Karel Geys (sp.a-Spirit).

Somers

Burgemeester Bart Somers ziet dat anders. “Ik beloof dat niet. De volgende maanden wordt het milieueffectenrapport opgemaakt. Dat moet aangeven welke woningen door het project een dusdanig kwaliteitsverlies lijden, en dus moeten worden onteigend”, zegt Somers.

“We gaan ervan uit dat het gaat om slechts enkele woningen, misschien zelfs geen enkele. Want de woonkwaliteit aan de Leuvensesteenweg verbetert omdat de straat door het project uiteindelijk minder verkeer te slikken krijgt. De Aambeeldstraat is een kwetsbare buurt, waar bijvoorbeeld met een geluidsmuur kan worden gewerkt.”

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio