Bouw nieuwe brug duurt vier maanden langer

De bouw van een nieuwe brug over de spoorweg aan de Rooienberg in Duffel loopt drie tot vier maanden vertraging op. Dat heeft Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit aan Gazet van Antwerpen bevestigd.

Infrabel, belast met het beheer en de exploitatie van de infrastructuur van het Belgische spoorwegnet, begon in mei van dit jaar met de sloop van de oude brug over de spoorweg. De metaalconstructie was immers zeer sterk verweerd door corrosie. Bovendien bestond de oude brug uit een overspanning met middenpijler. Die vormde een hinderpaal om de snelheid van spoorlijn 27 te kunnen verhogen.

Tekort aan staal

De nieuwe brug had er tegen eind januari 2009 moeten liggen, maar dat zal nu pas eind mei 2009 worden. “Toen de aannemer het staal voor de bouw van deze brug bestelde, was er een tekort aan staal op de markt. Daardoor lopen de werkzaamheden een aanzienlijke vertraging op. Dit gebeurt buiten de wil van Infrabel en van de aannemer. De omleiding van ongeveer één kilometer blijft dus eveneens tot eind mei behouden”, aldus Frédéric Petit.

De nieuwe brug moet alleszins klaar zijn voor Infrabel met de bouw van de twee nieuwe bruggen over de Nete begint. De Rooienberg geldt dan immers als een zeer belangrijke omleidingsweg. Maar die werkzaamheden komen volgens woordvoerder Petit niet in het gedrang. “De voorbereidende werkzaamheden hiervoor beginnen al wel in maart 2009, maar het grote werk start pas in mei. De bouw van al die Netebruggen zou in 2013 klaar moeten zijn.”

Te late info

LDD-voorzitter Guy De Wilder, die de vertraging op het spoor kwam, vindt dat het Duffelse gemeentebestuur in gebreke blijft. “De gemeente had de bevolking hierover allang moeten informeren.”

.

Meer nieuws uit regio Mechelen

DOEN! in Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio