"Halt aan seksisme en clichés over vrouwen"

Halt aan seksisme en clichés over vrouwen

"Halt aan seksisme en clichés over vrouwen"

Print
Vrouwen aan de vaat. Oma die een truitje breit voor haar kleinkind. Meisjes die alleen maar met Barbiepoppen spelen. Als het aan het Europese parlement ligt, zijn dergelijke clichés in reclame op tv of in de krant, straks verleden tijd.

Het Europese parlement heeft gisteren met een overweldigende meerderheid een rapport aangenomen dat neerbuigende en seksistische reclame van vrouwen in de media wil aanpakken.

Het rapport roept de lidstaten op om een studie te maken van het beeld van vrouwen en publiciteit en marketing. “De clichés in advertenties stoppen mannen, vrouwen, meisjes en jongens in een dwangbuis, beperken individuen tot vooraf bepaalde kunstmatige rollen wat betreft geslacht, die vaak vernederend, beschamend en neerbuigend voor beide geslachten zijn”, schreef het Zweedse EP-lid Eva-Britt Svensson.

De meeste europarlementairen zitten op dezelfde golflengte. Ze willen de voorstelling van vrouwen aan de haard of aan de wasmachine uit het reclamelandschap bannen.

Als het aan het Europese parlement ligt, komt er wettelijk een einde aan de stereotiepe voorstelling van beide geslachten in schoolboeken, video’s, computerspelletjes en het internet. Het rapport roept uitgevers en adverteerders ook op tot “een meer verantwoorde houding wat betreft de afbeelding van extreem magere vrouwen als rolmodellen.”

Ze dringen bij de media ook aan op positieve rolmodellen, “om te bewijzen dat verandering mogelijk en wenselijk is”.

.

Nu in het nieuws