CO2: soep niet zo heet gegeten als opgediend

CO2: soep niet zo heet gegeten als opgediend

CO2: soep niet zo heet gegeten als opgediend

Print
Het ziet er naar uit dat de invoering van de nieuwe Europese CO2-norm voor auto’s in fasen zal gebeuren. De industriecommissie van het Europees Parlement heeft de voorstellen in die zin van het Duitse EVP-lid Werner Langen goedgekeurd.

Als het van de Europese Commissie afhangt, zal de hele vloot van een autoconstructeur vanaf 2012 gemiddeld nog maximum 130 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten en met toepassing van een aantal aanvullende technische maatregelen nog maximum 120 gram.

De nieuwe norm wordt ingevoerd nadat is gebleken dat de autoconstructeurs er niet in slagen om de limiet die ze zichzelf vrijwillig hadden opgelegd - 140 gram CO2 - te halen. Eind 2007 bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot van alle auto’s die in Europa worden verkocht nog altijd 157 gram per kilometer.

De limiet die door de Europese Commissie wordt opgelegd, werd van bij het begin vooral door de Duitse auto-industrie gecontesteerd.

Vooral de topmerken voelden zich geviseerd. De Franse en Italiaanse autoconstructeurs hadden minder problemen met de nieuwe norm omdat zij vooral kleine en zuinige auto’s verkopen.

.

Nu in het nieuws