Gedupeerde dagvaardt Connections voor vervallen tickets

Gedupeerde dagvaardt Connections voor vervallen tickets

Gedupeerde dagvaardt Connections voor vervallen tickets

Print
Het wedervaren van Kempenaar Leo Carpentier, die in Schiphol zijn vlucht geannuleerd zag omdat hij met de auto en niet met de trein was gekomen, is geen alleenstaand feit. Gentenaar Stefan De Wolf maakte hetzelfde mee in Parijs met Air France: het kostte hem 4.800 euro voor drie nieuwe tickets.

Omdat de vrouw van Stefan De Wolf gedurende vier jaar voor Unicef in Mali gaat werken, reisde hij haar een paar weken geleden met hun twee kinderen achterna. Hij kocht een ticket Brussel-Parijs- Bamako bij Air France. “Het eerste stuk ging met de tgv. Maar omdat het met een massa bagage en twee kinderen te omslachtig was om eerst naar Brussel te rijden om daar de trein te nemen, liet ik me door een vriend wegbrengen naar Parijs.”

Dat brak de Gentenaar zuur op. Aan de incheckbalie werd hij wandelen gestuurd: hij mocht niet mee. De Wolf werd daarop verplicht bij zijn chauffeur geld te lenen om drie nieuwe tickets te kopen. “Omdat de limiet van mijn kredietkaart overschreden was”, zegt hij. “Ik ben er een week ziek van geweest. Zo behandel je mensen toch niet?”

Connections gedagvaard

De Wolf gaf intussen zijn advocaat de opdracht om reisbureau Connections te dagvaarden. “Connections heeft mijn cliënt nooit gewaarschuwd dat dit kon gebeuren. Het overtreedt hiermee de wet op de reisbemiddeling”, zegt meester Stijn van Niel Schuuren. “Er staat ook nergens op de elektronische tickets, die Connections aflevert, dat je met de trein naar Parijs moét.”

Uiteindelijk lopen er nu dus twee rechtszaken tegen Air France/ KLM: eentje in Nederland, waar Kempenaar Leo Carpentier via EUClaim de KLM heeft gedagvaard en één tegen Connections in België.

In de reis- en luchtvaartwereld wordt zeker het vonnis in de KLMzaak met spanning afgewacht. Want als een rechter het KLMstandpunt verwerpt, dan kunnen Nederlanders straks veel goedkopere tickets kopen in onder meer België en Duitsland, zonder dat de reis ook gedwongen in die landen moet beginnen. Een principe dat dan per uitbreiding zou gelden voor alle bij de International Air Transport Association (IATA) aangesloten luchtvaartmaatschappijen.

Nu in het nieuws