Olietoevoer erg kwetsbaar

Olietoevoer erg kwetsbaar

Olietoevoer erg kwetsbaar

Print
De olietoevoer naar de westerse wereld verloopt via een vijftal kwetsbare knooppunten. Een aanslag of ongeluk op één van die punten zou de olieprijs in geen tijd naar ongekende hoogten jagen. Dat schrijft het wetenschappelijke tijdschrift New Scientist.

Het tijdschrift windt er geen doekjes om: de wereldeconomie kan enkel blijven draaien dankzij een gestage aanvoer van olie. Maar die verloopt grotendeels via een handvol kwetsbare punten zoals pijpleidingen, nauwe vaarroutes of enorme raffinaderijen. Een probleem op één van die punten zou belangrijke gevolgen hebben voor de toevoer van olie, maar vooral voor de olieprijs, argumenteert het tijdschrift.

Flessenhals

De Endbridge pijpleiding, die dagelijks 2,2 miljoen vaten olie naar de Verenigde Staten pompt, is zo’n punt. Een andere flessenhals is de Abqaiq-fabriek in Saudi-Arabië, die twee derde van de olieproductie van het land verwerkt en in 2006 al eens het doelwit was van een aanslag. Ook nauwe maritieme doorgangen vormen kwetsbare punten.

De Straat van Hormoes, tussen de Arabische Zee en de Perzische Golf, is amper 30 kilometer breed maar goed voor 20 procent van de wereldwijde olietoevoer. De Straat van Malakka tussen Sumatra en Singapore is met minder dan drie kilometer nog smaller, maar ook goed voor 18 procent van de olietoevoer.

Prijsstijging

De meeste geïndustrialiseerde landen hebben een reservevoorraad, maar die zal volgens de auteurs niet volstaan in het geval van wereldwijde oliepaniek na een aanslag of ongeluk op één van die punten. Ze baseren zich daarvoor op simulaties van de Amerikaanse overheid.

Die komen tot de conclusie dat bij een vermindering van 1,2 procent van de olietoevoer de prijzen al met 75 procent kunnen stijgen. Volgens New Scientist zou zelfs de indruk van een verminderde toevoer al voor een aanzienlijke stijging van de olieprijs kunnen zorgen.

Bron: IPS