Lightrail van Aalst naar Sint-Niklaas

Print
Sint-Niklaas - De VlaamsProgressieven Waas&Dender stellen voor een lightrail tussen Aalst en Sint-Niklaas aan te leggen en onderweg ook Dendermonde aan te doen.

Een lightrailverbinding is een lichte trein o

f sneltram in een eigen bedding.

Aanleiding voor het voorstel vormt de beslissing van De Lijn om een snelbusverbinding tussen Aalst, Dendermonde en Sint- Niklaas in te leggen. Uitstekend, vinden de VlaamsProgressieven, “maar wel slechts als een overgangsmaatregel. We roepen de gemeenten in de regio hun schouders zetten onder de vraag naar een lightrailverbinding”, aldus partijsecretaris Wouter Van Bellingen uit Sint-Niklaas.

Negatieve studie

Enkele jaren geleden werd het idee van lightrails nog negatief geëvalueerd door een studie van de NMBS. “Maar een meer recente studie bewijst dat lightrailverbindingen wel degelijk hun nut hebben binnen ons openbaar vervoer. Aan een snelbus verbinding zijn immers een aantal nadelen. Zo rijdt hij voor een groot deel op de gewone wegen te rijden waardoor hij ook filegevoelig blijft. Ook verkeerslichten leveren vertraging op. Een lightrailverbinding op een apart spoor heeft die problemen niet.”

Op dit moment zijn er in opdracht van de Vlaamse overheid drie spoortrajecten bestudeerd om een lightrailverbinding op uit te voeren: Zeebrugge-Brugge- Lichtervelde, Antwerpen- Boom-Puurs en Gent-Eeklo- Maldegem.

Spoorbeddingen

“Het zal pas aan de volgende Vlaamse regering zijn om concrete investeringsbeslissingen te nemen. Het is van groot belang dat de betrokken gemeentebesturen, de provinciale overheid en onze regionale parlementsleden over de partijgrenzen heen actief bepleiten dat er ook in onze regio een lightrailverbinding komt. Met de vele oude spoorbeddingen is er zeker ruimte voor. Ik zal alvast de minister van Mobiliteit hierover ondervragen”, deelt Vlaams volksvertegenwoordiger Dirk De Cock van Vlaams-Progressieven uit Lebbeke nog mee.

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio