Te weinig aandacht voor tweede veiligheidsgordel

Te weinig aandacht voor tweede veiligheidsgordel

Te weinig aandacht voor tweede veiligheidsgordel

Print
Autoverkopers en -kopers zijn te weinig op de hoogte van het belang van ESC, de elektronische stabiliteitscontrole in wagens. Nochtans is dat het belangrijkste veiligheidsinstrument in de wagen, na de veiligheidsgordel.

Dat zegt automobielclub Touring, die samen met zusterorganisaties over het ESC-systeem een grootschalig onderzoek uitvoerde in tien Europese landen.

Slippen

Elektronische stabiliteitscontrole bestaat uit een combinatie van sensoren die ervoor zorgen dat de vier wielen afzonderlijk en permanent worden aangestuurd en gecorrigeerd. Bij een onverwacht manoeuvre wordt zo het slippen verhinderd.

“Als je weet dat slippen aan de basis ligt van 40 procent van de fatale ongevallen, dan is de rekening snel gemaakt”, zegt Touring.

De Europese Commissie heeft onlangs beslist dat ESC standaard aanwezig moet zijn in alle nieuwe modellen. “Maar dat zal niet simpel zijn”, denkt Touring. “In België is dat nu nog maar in 46 procent van de nieuwe wagens het geval.”

Tot 695 euro

Groot probleem bij de promotie van ESC is de kostprijs. Die verschilt bovendien sterk van land tot land, van 695 euro voor een Fiat Punto in Nederland tot 200 euro in Italië. “Het systeem wordt meestal niet standaard aangeboden in kleinere wagens, die juist gekocht worden door jonge en onervaren bestuurders en moeders met jonge kinderen”, stelt Touring vast.

De organisatie vraagt dat constructeurs ESC geleidelijk standaard gaan inbouwen, net zoals destijds ABS. Verkopers moeten ook beter worden opgeleid om ESC te promoten bij klanten. Bovendien moeten de prijzen overal gelijk zijn, beveelt Touring aan.