Na de digitale, de biokloof

Na de digitale, de biokloof

Na de digitale, de biokloof

Print
Ongeveer een derde van de bevolking heeft al een biologisch voedingsproduct gekocht. Wie bio koopt, doet dat vooral uit eerbied voor het milieu en wegens de positieve effecten op de gezondheid. Dat blijkt uit een enquête die verbruikersorganisatie OIVO bij 632 Belgen uitvoerde.

Eén op de tien consumenten zegt dat hij producten consumeert die minstens voor de helft uit biovoeding bestaat. Minder dan twee procent van de consumenten voeden zich hoofdzakelijk met bioproducten. Dat zijn vooral de jongeren en de mensen die behoren tot de hogere sociale groepen.

Ongeveer een derde van de bevolking heeft al een biologisch voedingsproduct gekocht. Onder die mensen vertegenwoordigt dat meestal maar een klein deel van hun voeding.

De etikettering en de verpakking spelen een belangrijke rol. De aanwezigheid van een label is voor de consumenten het meest gebruikte herkenningsteken om de biologische voedingsproducten te identificeren. Anderzijds hechten de consumenten minder belang aan de informatie die de verkoper verstrekt.

Milieu en gezondheid

Onder de voordelen van de biologische voedingsproducten die de mensen aanhalen zijn de eerbied voor het milieu en de goede effecten voor de gezondheid meer doorslaggevend dan de smaak of de culinaire kenmerken.

De consumenten die behoren tot de hoge sociale groepen kopen talrijker biologische voedingsproducten dan mensen in de lage sociale groepen. Die producten vertegenwoordigen ook een groter deel van hun voeding.