Verkeersboetes brengen voor het eerst minder op

Verkeersboetes brengen voor het eerst minder op

Verkeersboetes brengen voor het eerst minder op

Print
Verkeersboetes brengen voor het eerst in vijf jaar minder geld op. Voor het eerst sinds zijn oprichting in 2004 heeft het fonds, dat officieel het Verkeersveiligheidsfonds heet, minder geld gekregen. Dat blijkt uit cijfers van het boetefonds.
BR>

Het Verkeersveiligheidsfonds (VVF) bestaat sinds 2004 en werd in het leven geroepen om het aantal verkeersslachtoffers tegen 2010 te halveren. Het principe is dat de meeropbrengsten van de boetes naar verkeersveiligheid moeten gaan. In 2004 kreeg het VVF 41,8 miljoen euro, in 2007 was dat al 99,2 miljoen euro, maar in 2008 daalt het bedrag voor het eerst tot 93,7 miljoen euro.

De daling heeft gevolgen voor de politiezones en de federale politie. Zij krijgen het geld toegewezen op basis van actieplannen rond verkeersveiligheid. Het bedrag dat de politie krijgt, wordt bepaald op basis van een aantal parameters zoals de grootte van de zone, het bevolkingsaantal en de evolutie van het aantal ongevallen met doden en zwaargewonden.

Redenen?

Voor de daling van het geïnde geld zijn er vershillende verklaringen mogelijk. "Een mogelijke verklaring is dat er minder zware snelheidsovertredingen werden vastgesteld. Het is dus logisch dat er dan minder geld binnenkomt." Het gedrag van de Belgen is langzaamaan in de positieve zin aan het evolueren, voegt De Dobbeleer van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid eraan toe. "Mensen dragen steeds vaker de veiligheidsgordel en houden zich vaker aan snelheidslimieten."

Het Verkeersveiligheidsfonds was tot voor kort een federale materie, maar wordt voortaan anders verdeeld over de gewesten. Dat zorgt voor onenigheid, omdat er in Vlaanderen veel meer flitspalen staan dan de enkele in Wallonië en Brussel.

.

Nu in het nieuws