Kids krijgen steeds meer speelgoed van de paashaas

De paasklokken strooien nog altijd kwistig met chocolade-eieren maar steeds vaker worden kinderen met Pasen op een stuk speelgoed getrakteerd. Speelgoedketens Dreamland en Fun zagen hun omzet met respectievelijk 12 en 37 procent stijgen in vergelijking met Pasen 2007.

Belga

"De evolutie is al zo'n 15 jaar aan de gang", zegt Bart Coeman, bestuurder van Fun, een speelgoedspecialist met 26 vestigingen. "De tijd dat kinderen met Pasen alleen maar chocolade-eieren kregen, die horen er uiteraard ook nog altijd bij, ligt ver achter ons. Pasen is een beloonmoment geworden: er zijn op school ook rapporten uitgedeeld. Ten opzichte van de paasperiode vorig jaar zagen wij onze omzet met 37 procent toenemen."

Bij concurrent Dreamland zien ze de verkoop van speelgoed met Pasen ook elk jaar stijgen. "Vooral de jongste drie jaar valt dat op. Ik denk dat de omzet 10 tot 12 procent hoger ligt in vergelijking met vorig jaar", zegt Johan Geeroms van Dreamland.

"Er wordt vooral gekozen voor buitenspeelgoed zoals trampolines, schommels, huisjes en basketbalborden. Na Pasen volgt meestal een periode van goed weer, al duurt het dan weer tot de zomervakantie vooraleer de mensen zich de echte zomerse spullen als zwembaden aanschaffen."