Mechelen bouwt extra parkings

Mechelen - Na het evenement Stadsvisioenen eind 2009 start Mechelen de bouw van een parking voor 120 wagens onder het Sint-Romboutskerkhof op. Dat heeft het Mechelse schepencollege vrijdag principieel beslist. De eerder aangekondigde parking onder de voormalige OVAM-site krijgt evenveel plaatsen.
De heraanleg van het Sint- Romboutskerkhof lag al vast van toen de ondergrondse parkings onder zowel de Grote Markt als de Veemarkt werden gerealiseerd. “Met het Italiaanse ontwerpersduo Secchi en Vigano was in die periode een globaal contract voor de heraanleg van de pleinen van de binnenstad gesloten, om een enigszins herkenbare hand in de verschillende projecten te kunnen herkennen”, licht schepen van Openbare Werken Greet Geypen (Open Vld) toe. In de zomer van 2007 vroeg Mechelen het ontwerpersduo zijn huiswerk voor het Sint-Romboutskerkhof en de Wollemarkt opnieuw te maken, omdat het te veel op de huidige toestand was geïnspireerd.

Mechelen heeft vrijdag dan een belangrijke principiële beslissing genomen met het oog op de opmaak van een nieuw plan. “Uit een studie blijkt dat de bomen op het Sint-Romboutskerkhof nog in goede gezondheid verkeren. We wensen een parking met twee niveaus van telkens zestig plaatsen eronder. Parkeerbedrijf Vinci Park zal voor de uitbating ervan instaan”, bevestigt Geypen. “We willen het plein aankleden met zitbanken en mogelijk zelfs speeltoestellen. Op de Wollemarkt om de hoek willen we dan de toeristenbussen ontvangen. Samen met dat plein wordt ook de Oude Beggaardenstraat onder handen genomen. Het dossier moet vanaf nu worden klaargemaakt, zodat we eind 2009 met het project van start kunnen gaan. Eerder willen we niet beginnen, omdat we willen vermijden dat de binnenstad tijdens het evenement Stadsvisioenen een bouwwerf is.”

De volgende weken en maanden gaat Mechelen ook op zoek naar een private partner voor de bouw van een ondergrondse parking met twee niveaus voor ook 120 plaatsen op de voormalige OVAM-site in de Kanunnik de Deckerstraat. De ruimte bovengronds wordt voorbehouden voor een wooncomplex. “Een deel van die plaatsen zal voor de bewoners bestemd zijn”, stelt Geypen. “Zelfs met beide geplande parkings erbij houden we ons in grote mate aan het principe dat het aantal parkeerplaatsen in de binnenstad even groot moet blijven. Want met beide projecten gaan er heel wat parkeerplaatsen bovengronds verloren.”

Jan VAN DE POEL
MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio