Dry Port Muizen wil weer uit dal klimmen

Print
Mechelen - De Mechelse containerterminal van de NMBS, de Dry Port Muizen, kampt met een overcapaciteit. Door het wegvallen van trafieken naar Engeland is het aantal verwerkte containers in 2007 nagenoeg gehalveerd tegenover het topjaar 2005. Volgens manager Ben Beirnaert is er wel hoop op beterschap.
BR />

Te hoge prijsvoorwaarden van de Kanaaltunnel en de Engelse spoorwegen dwarsboomden de Dry Port Muizen (DPM) begin 2007. Dat zette het bedrijf Unilog er immers toe aan zijn trafiek vanuit Muizen richting Engeland door de Kanaaltunnel te staken. Die trafiek was in 2005 nochtans goed voor nagenoeg de helft van de ruim 34.000 verwerkte containers op Dry Port Muizen. Eind 2006 bleek dat totaal al te zijn teruggevallen en 2007 bracht geen beterschap, integendeel.

“Een nieuwe trafiek naar de haven van Oostende ving in de loop van 2007 het wegvallen van de trafiek van Unilog naar Engeland nog op, maar intussen is ook die lijn weggevallen. Daardoor heeft de Dry Port Muizen vorig jaar vrijwel de helft minder containers verwerkt dan in 2005”, schetst Ben Beirnaert van Inter Ferry Boats (IFB). Dit bedrijf is de eigenlijke uitbater van de Dry Port Muizen. “Voorlopig draait de Dry Port nog minder, maar er lopen volop gesprekken met mogelijke nieuwe klanten met wie we hopen om spoedig een overeenkomst te bereiken. Er is het voorbije jaar trouwens al een trafiek voor de Gruppo Spinelli naar Italië bijgekomen.”

De terminalmanager is er rotsvast van overtuigd dat de Dry Port Muizen nog steeds een mooie toekomst wacht. “Studies geven aan dat intermodaal vervoer alleen maar belangrijker zal worden, maar dat voldoende capaciteit een probleem kan vormen. Maar in Muizen is die capaciteit er nog”, beargumenteert hij. “Muizen is trouwens goed gelegen, tussen Antwerpen en Brussel in, en de nabijheid van de E19 is eveneens een troef. Het enige minpunt van Dry Port Muizen is de inplanting dicht bij de woonwijk op de Leuvensesteenweg. We streven evenwel naar een goede verstandhouding met de buurt en willen inspelen op haar vragen.”

Jan VAN DE POEL

Meer nieuws uit regio Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio