Balkenende en Peeters praten over kilometerheffing en Westerschelde

Balkenende en Peeters praten over kilometerheffing en Westerschelde

Balkenende en Peeters praten over kilometerheffing en Westerschelde

Print
Vlaanderen en Nederland blijven bij hun voornemen om tegen 2011 samen een slimme kilometerheffing in te voeren. Dat bleek donderdag bij een officieel bezoek van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) aan zijn Nederlandse collega Jan Peter Balkenende (CDA).
Wellicht voor het eerst wapperde de Vlaamse leeuw op het Binnenhof, waar de ambtswoning van de Nederlandse eerste minister zich bevindt. Beide regeringsleiders namen er een aantal gemeenschappelijke dossiers door, zoals de voor de haven van Antwerpen belangrijke verdieping van de Westerschelde en de kilometerheffing.

Vlaanderen wou eerst samen met Wallonië en Brussel een wegenvignet invoeren, wat voor onvrede zorgde in Nederland. Bij een officieel bezoek aan Balkenende vorig jaar begroef toenmalig minister-president Yves Leterme (CD&V) het wegenvignet.

Wallonië wil desnoods alleen verder met het wegenvignet, maar zowel de Vlaamse als de Nederlandse regering willen dat er in de hele Benelux éénzelfde systeem van kilometerheffing komt. Het blijft de bedoeling om in 2011 te starten met een systeem voor vrachtwagens, dat later uitgebreid kan worden tot personenwagens.

Toch blijft het de vraag of die streefdatum gehaald wordt. "Het is technisch niet zo eenvoudig", zei Balkenende, en Nederland wil zich niet op die datum blindstaren. "Zorgvuldigheid gaat voor op tijdigheid", zei de Nederlandse minister-president.

Ook de Scheldeverdieping kwam aan bod. Vlaanderen is al sinds december vorig jaar gestart met het uitdiepen van de Westerschelde, in Nederland is dat nog niet het geval. Vlaanderen dringt aan op spoed want in 2009 zouden alle "drempels" in de Schelde weg moeten, zodat de Antwerpse haven toegankelijker wordt voor grotere zeeschepen.

In Nederland ligt de ontpoldering in Zeeland, die met de verdieping gepaard gaat, zeer gevoelig. De goedkeuring van de Scheldeverdragen in het parlement sleept aan. Wellicht in april zou de Eerste Kamer groen licht kunnen geven, zodat tegen september het zogenaamde tracébesluit klaar is. Pas daarna kan ook in Nederland de spade in de grond.
Nu in het nieuws