"Ik neem kleinere Chinezen, je krijgt er meer in één kist"

Ik neem kleinere Chinezen, je krijgt er meer in één kist

"Ik neem kleinere Chinezen, je krijgt er meer in één kist"

Print
Vorig jaar kon de politie 2.570 illegalen onderscheppen in containers en vrachtwagens. In 2000 lag dat aantal drie keer zo hoog, tot 8.695. Vooral de nieuwe manier van werken zorgt voor de daling.
“Mensensmokkelaars kiezen vaker voor personenwagens, en niet langer voor het transport via containers en vrachtwagens”, zegt Katrien Jansseune van de Dienst Vreemdelingenzaken. “Dat sluit het transport van grote groepen illegalen meteen uit.”

“In de toekomst neem ik Chinezen, die zijn kleiner en je krijgt er meer in één kist.” Aan het woord, Omer Gulbahar, spilfiguur in één van de grootste dossiers van mensensmokkel die ons land ooit gekend heeft. De man stond jaren aan het hoofd van het Belgische luik van een internationaal netwerk dat ongeveer 100.000 illegalen Londen binnensmokkelde.

Begin vorig jaar werd hij, samen met zijn companen, door de Brusselse correctionele rechtbank veroordeeld tot tien jaar cel en geldboetes tot 550.000 euro. “Dergelijke hoge boetes zorgen voor een grote daling van het aantal onderschepte illegalen in ons land”, zegt Katrien Jansseune, woordvoerster van de Dienst Vreemdelingenzaken. “Ze hebben een ontradend effect.” De Dienst Vreemdelingenzaken stelt nog een aantal opvallende trends vast.

Mensensmokkelaars passen hun modus operandi of werkwijze drastisch aan. Het vervoeren van illegalen verlegt zich van containers en vrachtwagens naar personenwagens. “Dat sluit het transport van grote groepen illegalen meteen uit. Politie en recherche stuiten dan ook steeds vaker op individuen.” De politie heeft vorig jaar ook heel wat safehouses opgedoekt. Dat zijn onderduikadressen waar illegalen verblijven in afwachting van verder transport.

De samenwerking met de Britse immigratiedienst heeft ervoor gezorgd dat in de zomer van vorig jaar een aantal grote netwerken konden worden opgerold. Dat de internationale mensenhandel daardoor afneemt is een illusie. België lijkt zijn rol als ‘transitland’ kwijt te zijn. De mensensmokkel verschuift meer en meer naar Nederland en de Scandinavische landen.

Mensenhandelaars krijgen tot 15.000 euro voor het transport en de valse documenten van één illegaal. De politie stuit vooral op Indiërs die het Kanaal willen oversteken, gevolgd door Irakezen, Palestijnen, Algerijnen en Afghanen.
Nu in het nieuws