België niet langer transitland

Print
De strijd tegen de mensenhandel werpt zijn vruchten af.
Dat blijkt uit een rapport van de Dienst Vreemdelingenzaken dat de krant kon inkijken. Vorig jaar kon de politie 2.570 illegalen onderscheppen die, verstopt in containers en vrachtwagens, via ons land Engeland wilden bereiken. In 2000 lag dat aantal met 8.695 meer dan drie keer zo hoog. Het gaat vooral om Indiërs, Irakezen en Palestijnen.

De Dienst Vreemdelingenzaken stelt een aantal opvallende trends vast die de daling verklaren. Mensensmokkelaars passen hun werkwijze drastisch aan. Het vervoeren van illegalen verlegt zich van containers en vrachtwagens naar personenwagens. “Dat sluit het transport van grote groepen illegalen meteen uit”, zegt Katrien Jansseune, woordvoerster van de Dienst Vreemdelingenzaken. “Politie en recherche stuiten dan ook steeds vaker op individuen.”

De politie heeft vorig jaar ook heel wat safehouses opgedoekt. Dat zijn onderduikadressen waar illegalen verblijven in afwachting van verder transport. De samenwerking met de Britse immigratiedienst heeft ervoor gezorgd dat in de zomer van vorig jaar een aantal grote netwerken kon worden opgerold. “Ook de hoge straffen voor mensensmokkelaars hebben hun ontradend effect niet gemist,” aldus Jansseune.

Mensenhandelaars krijgen tot 15.000 euro voor het transport en de valse documenten van een illegaal. De politie stuit vooral op Indiërs die het Kanaal willen oversteken, gevolgd door Irakezen, Palestijnen, Algerijnen en Afghanen.

Dat de mensenhandel daardoor afneemt, is een illusie. België lijkt zijn rol als transitland kwijt te zijn. De mensensmokkel verschuift meer en meer naar Nederland en de Scandinavische landen.
Nu in het nieuws