"100 km/u en geen auto's op rechterrijstrook in Kennedytunnel"

100 km/u en geen auto's op rechterrijstrook in Kennedytunnel

"100 km/u en geen auto's op rechterrijstrook in Kennedytunnel"

Print
Automobilistenorganisatie Touring vraagt aan Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) om te overwegen om de snelheid in de Kennedytunnel opnieuw te verhogen tot 100 km/uur.
Met een aantal eenvoudige ingrepen, zoals een kruipstrook voor vrachtwagens en een verbod voor auto's om op de rechterrijstrook te rijden, kan het verkeer in tunnel vlotter en veiliger verlopen, meent Touring.

Uit de cijfers blijkt dat het aantal ongevallen in de Kennedytunnel niet is gedaald sinds de maximumsnelheid werd teruggebracht van 100 naar 70 km/uur. Maar de ongevallen zijn wel minder ernstig en het aantal slachtoffers is gedaald. Tegelijk blijken de structurele files sinds de snelheidsbeperking 100 minuten langer te duren.

Bijsturen

Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits spreekt al bij al van een positieve eindbalans, maar wil wel bijsturen. Tegen mei zou een dynamisch verkeerssysteem in werking treden. Er komt een variabele snelheidsbeperking, die afhankelijk wordt van de verkeersdrukte. De snelheid zou dan op minder drukke momenten tot 90 km per uur opgetrokken worden op het linkerrijvak.

Automobilistenvereniging Touring is niet echt verbaasd dat het aantal ongevallen is gestegen sinds de snelheidsbeperking. Voertuigen gaan niet alleen trager rijden, maar ook dichter op mekaar rijden. Daardoor is er minder tijd om te remmen en dat verhoogt het risico op ongevallen.

Touring pleit ervoor de snelheid in de tunnel opnieuw te verhogen tot 100 km/uur en die snelheidsverhoging te koppelen aan enkele "infrastructurele ingrepen". Zo zou er in de rijrichting Gent best een kruipstrook komen voor vrachtwagens. "Hierdoor krijgt men een meer geharmoniseerde snelheidsverdeling", meent Touring. Tegelijk zou men net voor de Kennedytunnel de auto's kunnen verbieden om de rechterrijstrook te rijden.

In de rijrichting Antwerpen zou men de snelheid in de tweede helft van de tunnel kunnen optrekken tot 90 of 100 km/uur "Dit creëert een 'ontspanningseffect' in de tunnel, waardoor er meer ruimte komt en de eventuele weefbeweging ook net iets makkelijker kunnen gebeuren"

Dat minister Crevits gebruik wil maken van dynamische verkeerssignalisatie is volgens Touring een goede zaak, "maar dan zou het wel beter moeten werken dan vandaag het geval is op de Antwerpse Ring", luidt het.
MEEST RECENT