Brussels Airlines duldt voortrekken budgetterminal niet

Brussels Airlines duldt voortrekken budgetterminal niet

Brussels Airlines duldt voortrekken budgetterminal niet

Print
Brussels Airlines wil dat ze voor haar lagekostenaanbod op Brussels Airport dezelfde lage kosten en passagierstaksen zal moeten betalen als de klanten van de nieuwe lowcostterminal die tegen april 2009 in gebruik moet zijn.
Brussels Airlines stelt dat Brussels Airport in vergelijking met andere luchthavens zeer duur is en dat ze dan ook serieuze inspanningen heeft moeten leveren om scherpe en competitieve prijzen te kunnen aanbieden, zonder aanwezigheid van een lowcostterminal.

Omdat te kunnen blijven doen wil Brussels Airlines "operationele efficiëntie en een lage kostenstructuur voor de luchthavenoperaties en de passagierstaksen. De luchthavenuitbater weet dit. We staan dan ook open voor dialoog met de luchthavenuitbater om deze voorwaarden nog verder te verbeteren en rekenen erop dat die voorwaarden gelijkwaardig zullen zijn voor haar passagiers", schrijft de Belgische luchtvaartmaatschappij vrijdag in een reactie.

5,85 miljoen passagiers

Brussels Airlines, de grootste luchtvaartmaatschappij op Brussels Airport met een vloot van 49 vliegtuigen en 5,85 miljoen passagiers, werd pas vrijdagochtend vlak voor de persconferentie door de luchthavenuitbater geïnformeerd over de bouw van de lowcostterminal.

"Het management van Brussels Airlines zal de volgende dagen het project aandachtig bestuderen en evalueren. Nadien beslissen we of Brussels Airlines al dan niet interesse heeft voor de terminal. Het is vandaag te vroeg om ons hierover uit te spreken."

Brussels Airlines herinnert er intussen aan dat het vorig jaar met b.light een lagekostenformule lanceerde. "Dit aanbod heeft ervoor gezorgd dat Brussels Airlines de grootste aanbieder is van lagekostentickets op Brussels Airport. Vorig jaar kozen meer dan 70 procent van de 5,8 miljoen Brussels Airlines passagiers voor deze reisformule. Geen enkele andere maatschappij biedt evenveel goedkope bestemmingen of zetels aan. Geen enkele nieuwe lagekostenspeler heeft nieuwe bestemmingen toegevoegd", besluit de luchtvaartmaatschappij.

Jetairfly

Jetairfly denkt dat ze heel wat nadelen zal hebben van de nieuwe lowcostterminal en wil compensaties. Volgens woordvoerder Hans Vanhaelemeesch van Jetairfly zal de luchtvaartmaatschappij, die vorig jaar 1,8 miljoen passagiers vervoerde via Brussels Airport, geen gebruik maken van de nieuwe terminal.

"De turnaround, de duur tussen landing en vertrek, mag maar een half uur bedragen. Wij willen onze reizigers echter meer tijd en comfort geven."

Ryanair blijft in Charleroi

Ryanair heeft geen plannen om ook op Brussels Airport activiteiten te ontwikkelen in de nieuwe lowcostterminal, die er in april 2009 moet zijn. "Brussel zal duur blijven, zelfs met de komst van de nieuwe terminal", aldus Ryanair-woordvoerder David Gering vrijdag.

"Zeg nooit nooit, maar nu hebben we geen plannen", aldus Gering. "We hebben een tienjarig contract met de luchthaven van Charleroi en zijn daar tevreden mee. Brussel is duur en zal duur blijven, ook met een lowcostterminal. We blijven geloven dat we in Charleroi, dat veel kostenefficiënter is, kunnen komen tot 4,5 tot 5 miljoen Ryanair-passagiers per jaar."

Volgens Gering is Brussel ook te laat met het project. "In heel Europa zijn er al een hele tijd lagekostenterminals, maar de hoofdstad van Europa loopt weeral achterop", zegt de Ryanair-woordvoerder.

Omwonenden niet te spreken over terminal

De verenigingen uit de Oostrand van Brussel, Awacss, Wake-Up Kraainem en UBCNA-BUTV zijn niet te spreken over de beslissing van Brussels Airport om een lowcostterminal te bouwen. Dat hebben ze vrijdag gemeld.

"Deze beslissing is totaal onverantwoord. Brussels Airport wil steeds meer vluchten zonder maatregelen te nemen voor de omwonenden", zegt Peggy Cortois van Awacss. "De luchthaven is in een zeer sterk bebouwde omgeving gelegen, zowel op Brussels als op Vlaams grondgebied, nabij een stad van meer dan een miljoen inwoners."

Volgens Cortois zullen duizenden mensen gewekt worden en laat de ligging van Brussels Airport daarom geen uitbreiding toe. "Sinds jaren vragen wij een beleid inzake ruimtelijke ordening rond de luchthaven, met de nodige middelen voor een vrijwillige onteigening van de zwaarst getroffen gebieden", voegt ze eraan toe.

In een reactie liet Brussels Airport weten dat er geen sprake zal zijn van nachtvluchten en dat er zeer vaak de nieuwste, stillere vliegtuigen ingezet zullen worden. Daardoor zou de hinder die de omwonenden vrezen volgens Brussels Airport uitblijven.

.

Nu in het nieuws