Roken gaat deze eeuw een miljard levens kosten

Roken gaat deze eeuw een miljard levens kosten

Roken gaat deze eeuw een miljard levens kosten

Print
Deze eeuw zullen een miljard mensen sterven aan de gevolgen van hun eigen en andermans rookgedrag, tenzij de overheden snel maatregelen nemen om het tabaksgebruik te ontmoedigen. Dat meldt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) donderdag in een rapport.
"Tabak heeft in de 20ste eeuw wereldwijd aan 100 miljoen mensen het leven gekost. In de 21ste eeuw zullen dat er een miljard zijn als de huidige trend wordt voortgezet", aldus het rapport, dat door WHO-directeur Margaret Chan en de burgemeester van New York Michael Bloomberg werd voorgesteld.

"Als niets wordt ondernomen, zullen tussen nu en 2030 ruim acht miljoen mensen sterven aan roken, waarvan 80 procent in ontwikkelingslanden", zo valt in het rapport te lezen.

De WHO stelt een uit zes punten bestaande aanpak voor die luistert naar de naam "MPOWER". Deze strategie bestaat uit een opvolging van het tabaksgebruik en het preventiebeleid per land, de bescherming van de bevolking tegen meeroken, hulpprogramma's voor wie wil stoppen met roken, betere voorlichting over de gevaren van tabak, regels die de promotie van en de reclame voor tabak effectief verbieden en hogere tabaksaccijnzen.

Volgens het rapport stijgt het tabaksgebruik het sterkst in armere landen. Door de constante bevolkingsgroei en tabaksreclame komen er jaarlijks miljoenen nieuwe verslaafden bij, zo luidt het. Bijna tweederde van alle rokers woont in tien landen: China (bijna 30 procent van het totaal), India (10 procent), Indonesië, Rusland, de VS, Japan, Brazilië, Bangladesh, Duitsland en Turkije.
Slechts 5 procent van de wereldbevolking wordt op dit moment effectief beschermd door antirookwetten.

Roken kost de wereldeconomie jaarlijks honderden miljarden euro's. Alleen al in de VS wordt het economisch verlies geschat op 92 miljard dollar per jaar.

Tegelijkertijd spendeert de tabaksindustrie jaarlijks tientallen euro's aan reclame. In ontwikkelingslanden worden verkoop- en promotiestrategieën toegepast die in rijke landen verboden zijn, zo staat in het rapport.
MEEST RECENT