Autosalon kreeg 75.000 bezoekers minder over de vloer

Zondagavond omstreeks 18.00 uur heeft het 86ste Auto- en Motorsalon van Brussel zijn deuren gesloten.

Belga

Het salon kon dit jaar rekenen op 651.000 bezoekers, zo heeft organisator Febiac zondag bekendgemaakt. Dat zijn er bijna 75.000 minder dan in tijdens het vorige 'traditionele' autosalon in 2006 (725.000) en zelfs ruim 100.000 minder dan in het recordjaar 2000 (756.900). Zelf had Febiac vooraf de lat op 700.000 bezoekers gelegd.

Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans gaf eerder al een aantal mogelijke verklaringen voor de lagere bezoekerscijfers. Veel kandidaat-kopers stappen volgens hem onmiddellijk naar een autodealer in hun buurt en komen niet meer op het salon langs.

Daarnaast blijkt het milieuthema en de promotie rond de ecologische auto de burger minder aan te spreken. De automerken waren dit jaar ook minder gul met gratis toegangskaarten, aldus Kaesemans.