Tweede cao-zaterdag Ford om achterstand weg te werken

Print
De werknemers van autoconstructeur Ford in Genk worden ook op zaterdag 9 februari van 6 tot 12 uur opgeroepen om wagens te produceren. Eerder deze week laste de directie van Ford Genk al een cao-zaterdag in, met name op 2 februari.
De beslissing omtrent de invoering van de tweede cao-zaterdag werd vrijdag aan de vakbonden meegedeeld en is bedoeld om de productieachterstand tengevolge van de staking bij de toeleveranciers en bij Ford Genk weg te werken.

Zaterdagwerk is officieel vastgelegd in een cao. Die voorziet in totaal 16 zaterdagen of acht zaterdagen per shift waarop er wagens geproduceerd worden bij Ford Genk.

Tijdens deze cao-zaterdagen wordt gewerkt in alle afdelingen, behalve in de persafdeling en in de wielenfabriek. Daar zal slechts een gedeelte van de arbeiders een cao-zaterdag presteren, gezien de aanwezigheid van de weekendploeg. De werknemers krijgen de keuze tussen betaling of recuperatie, aldus personeelsdirecteur Dirk Cattoir van Ford Genk.

De achterstand die de Genkse autoconstructeur opliep doordat er een kleine week niet kon geproduceerd worden, is opgelopen tot ruim 4.000 wagens. Om de achterstand verder weg te werken, wordt momenteel ook geëxperimenteerd met de pauzes van de werknemers. In plaats van individuele pauzes, worden er collectieve rustmomenten voorzien. Hierdoor kunnen er tussen de 50 en de 60 wagens extra geproduceerd worden.

Ford Genk produceert nu nog 1.260 wagens per dag. Vanaf april wordt het productievolume normaliter opgetrokken naar 1.280 wagens per dag.

.

Nu in het nieuws