Leer de knepen van milieuvriendelijk rijden in 30 minuten

Print
In Paleis 1 van het Autosalon organiseert Touring samen met haar partners, de Touringrijscholen, de rijscholen Mercator en de rijscholen Bara, een snelcursus “milieuvriendelijk rijden” om mensen te informeren en te sensibiliseren om zuinig om te springen met brandstof en met het milieu.
BR>
Touring heeft niet alleen een eigen stand in Paleis 1 maar werkt ook samen met Febiac en de constructeurs aan dit project.
Op de stand “Powered by Nature” in Paleis 1 hebben immers een hele rits constructeurs hun meest milieuvriendelijke wagens bijeengebracht. Hybride wagens, wagens op biobrandstoffen, op aardgas, op waterstofbrandstofcellen of LPG, je vindt ze er allemaal naast voertuigen die een verbetering voor het milieu laten optekenen door hun verbeterd motormanagement, roetfilter of lichtgewicht materialen.
Diezelfde voertuigen staan ook vooraan Paleis 1 en 3 ter beschikking van de nieuwsgierige bezoekers die in kort tijdsbestek de knepen van het milieuvriendelijk rijden willen aanleren onder leiding van een professioneel rij-instructeur van de Touringrijscholen en de rijscholen Mercator en Bara die partners zijn van Touring. Bovendien kunnen ze dan ervaren hoe het aanvoelt om met zo’n milieuvriendelijk exemplaar te rijden.

Als we ons blauw betalen aan brandstof, kunnen we daar als automobilist immers zelf ook wat aan doen door bijvoorbeeld onze rijstijl te veranderen. Milieuvriendelijk rijden betekent niet dat men trager gaat rijden of dat men later op een bestemming zal aankomen. Het betekent wel dat we oordeelkundig omspringen met onze verplaatsingen en dat we de verspilling van brandstof tegengaan door anders te vertrekken, te schakelen, te beladen.

Burger kan weerwerk bieden tegen hoge brandstoftaksen.

In 2006 werden 1,9 miljard liter benzine en 7,4 miljard liter diesel verbruikt. Indien we met z’n allen slechts 5% zouden kunnen besparen, betekent dit dat de verbranding van 95 miljoen liter benzine en 370 miljoen liter diesel niet in de lucht terechtkomen. Als men weet dat 60% van de benzineprijs en 45% van de dieselprijs bestaat uit taksen, betekent dit dat de regering wellicht niet gelukkig zal zijn met flink wat minder inkomsten.
Dus ook wie zich kwaad maakt omdat de regering teveel van onze koopkracht wegpikt via de brandstoftank, kan een beetje “wraak” nemen via milieuvriendelijk rijden. In 2006 zorgde de brandstof van enkel de personenwagens voor 5,4 miljard inkomsten (2006). “Als de regering nauwelijks iets doet om uw brandstoffactuur te laten zakken, wacht dan niet om er zelf wat aan te doen!”, zegt Touring, “de regering kan het de burger trouwens niet kwalijk nemen dat hij minder aan vadertje Staat wil afgeven want ook zij wil minder vervuiling.”

Het evangelie van de milieuvriendelijke automobilist

Vooraleer je rijdt

* Zorg dat je wagen steeds in optimale conditie verkeert. Olie OK? Onderhoud OK? Banden opgepompt tot aan de maximum voorgeschreven druk? Te platte banden kunnen tot 8% extra verbruik betekenen. Controleer je bandendruk om de paar weken!
* Demonteer imperialen, fietsrekken en andere onnodige objecten die de luchtweerstand verhogen. Een fietsrek bovenop je auto kan tot 30% meerverbruik opleveren.
* Trim je auto… Zorg dus dat er geen onnodig gewicht in blijft liggen. Elke 10kg meer in je auto betekent 0,1 liter per 100km meer…
* Denk na vooraleer je vertrekt, vermijd omwegen en drukke stadstrajecten zoveel mogelijk. In de stad verbruikt je auto bijna dubbel zoveel als op een snelweg.

Wanneer je rijdt

* Vertrekken is wegrijden. Een motor hoeft absoluut niet opgewarmd te worden vooraleer je wegrijdt. Integendeel zelfs, hoe sneller je motor is opgewarmd, des te minder hij slijt. De katalysator van je wagen werkt overigens pas optimaal eens hij op temperatuur is.
* Schakel tegen een laag toerental (2500 voor een benzinewagen en 2000 voor een diesel) over naar een hogere versnelling. Zorg wel dat je vlot naar je uiteindelijke snelheid versnelt. Een motor werkt immers efficiënter als hij (bij lagere toerentallen) zwaarder belast wordt. Bij automatisch geschakelde wagens vermijd je best de sportstand en kickdowns. Laat het gaspedaal even los bij je uiteindelijke snelheid, dan heeft de automatische versnellingsbak de neiging in een hogere versnelling te rijden.
* Rij zoveel als mogelijk tegen een constante snelheid: snelheidsvariaties kosten energie (versnellen) of verspillen opgebouwde energie (remmen). Daarom kijk je best ver vooruit en anticipeer je op de verkeersstroom. Hou ook voldoende afstand van je voorganger zodat je een ruimtekussen creëert… Gebruik daar waar mogelijk ook je cruise control. Naast een lager verbruik levert het ook een ontspannen rijstijl en een grotere verkeersveiligheid op.
* Laat aan kruispunten, verkeerslichten, verkeersdrempels, … tijdig je gas los.
* Gebruik de motorrem. Dat betekent dat je met gekoppelde motor jezelf zo lang mogelijk laat uitbollen wanneer je vertraagt of moet afremmen. Een moderne motor sluit automatisch de brandstoftoevoer af zodra je geen gas meer geeft.
* Leg de motor stil als je langer dan een halve minuut moet wachten (dus ook bvb aan een verkeerslicht, overweg,…). Let op je snelheid. Boven 100km/u weegt elke extra kilometer op je verbruik.
* Hou stille of luidruchtige energievreters onder controle: airco leidt tot 10% meerverbruik, een open raam tot 5%, achterruitverwarming tot 7% en zware muziekinstallaties tot 7%. Gebruik ze dan ook verstandig.
MEEST RECENT