Drie tunnels onder Leien in Antwerpen zitten vol hightech

Drie tunnels onder Leien in Antwerpen zitten vol hightech

Drie tunnels onder Leien in Antwerpen zitten vol hightech

Print
Antwerpen - De drie eenrichtingstunnels onder de Antwerpse Leien openen vandaag, maandag, rond 15u voor het verkeer. Zij hebben elk hun eigen kleur. Gazet van Antwerpen zet voor u alles op een rijtje.



Gasthuistunnel

  • 565 meter
  • ingang: Lange Gasthuisstraat
  • uitgang: Van Eycklei/Stadspark
  • kleur: oranje

Blauwtorentunnel

  • 241 meter
  • ingang: Frankrijklei richting Zuid/Blauwtorenplein
  • uitgang: Van Eycklei/Stadspark
  • kleur: blauw

Van Eycktunnel

  • 225 meter
  • ingang: Maria-Henriëttalei/kruispunt met Rubenslei-Van Eycklei-Van Breestraat
  • uitgang: Britselei richting Zuid
  • kleur: groen

Parking

  • 650 plaatsen
  • 2 ingangen: via Van Eycktunnel én aan het kruispunt Justitiestraat- Jan Frans Willemsstraat
  • 2 uitgangen: via Van Eycktunnel én op Maria-Henriëttalei
  • kleur: rood
  • parking opent niet vandaag, want er wordt nog een concessiehouder gezocht

small>View Larger Map

Flitspaal

In de drie tunnels geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. En dat omdat ze smal zijn en telkens ook een scherpe bocht naar links maken. Weet ook dat er in de Gasthuistunnel één flitspaal staat. Elders zijn er plaatsen waar de politie verdekt een flitswagen kan plaatsen.

Voertuigen

De tunnels zijn niet hoger dan 2,8 meter. Grote vrachtwagens zijn dus sowieso niet welkom. De tunnelmonden zijn ook uitgerust met een elektronische hoogtedetectie. Borden geven aan wanneer een te hoog voertuig de tunnel wil inrijden.

Kleuren

De wanden van de tunnels en de parking zijn uitgerust met ledlampen. Elke tunnel heeft lampen in een andere kleur. Als je in panne valt of bij een ongeval betrokken bent, kan je de hulpdiensten zo naar de juiste tunnel sturen, zelfs als je de naam van de tunnel niet kent.

Telefoneren

U kan perfect gsm’en in de tunnels. Wie geen mobiel toestel heeft, kan een van de gele noodtelefoons gebruiken. Ook radiozenders en verkeersinformatie zijn er perfect te ontvangen. En de hulpdiensten beschikken in de tunnels over twee frequenties.

Camera’s

In de tunnels is er ook een volledige cameradekking met automatische beeldverwerking. Daardoor kan bijvoorbeeld bij rookdetectie onmiddellijk worden geventileerd. De camera’s dienen ook voor file- en ongevaldetectie en worden ontvangen in de verkeersregelkamer van de Antwerpse verkeerspolitie, op de Oudaan, en op het Vlaams Verkeerscentrum. Zij kunnen ook de elektronische borden in de tunnels besturen, bijvoorbeeld om ze af te sluiten.

Veiligheid

In de tunnels wordt continu gemeten op CO en NO2. Indien nodig wordt ook de afzuiginstallatie ingeschakeld. Dat gebeurt natuurlijk ook bij brand of rookontwikkeling. De installatie voert CO of NO2 steeds af met de rijrichting mee. Zo worden automobilisten die na een ongeval in de tunnel stilstaan, ontzien. Over de volledige lengte van de tunnels ligt ook een natte brandweerleiding. Dat wil zeggen dat er altijd druk op de leiding zit en dat ze dus onmiddellijk inzetbaar is. De hulpdiensten rijden bij interventies trouwens altijd tegen het verkeer in de tunnel in.

Nooduitgangen

Evacuatie-uitgangen vind je voldoende in de tunnels. Alle tunnels geven uit op de zogenaamde Transferium Nationale Bank. Je kan ook ontsnappen via de uitgangen van de parking. In de Gasthuistunnel zijn er ook nooduitgangen op de Leopoldplaats en aan de Sint- Jorispoort.

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio