Fitness is vrouwenzaak

Vlamingen waren nooit grote fitnessfanaten. Daar lijkt stilaan verandering in te komen. Afgelopen jaar verwelkomde de fitnesssector in ons land 35% nieuwe leden. ”We willen af van ons krachtpatsersimago. Fitness is allang niet meer het exclusieve terrein van bodybuilders. Vandaag bestaat ons publiek voor 60% uit vrouwen”, zegt Heleen Van Pelt van marktleider Health City, dat dit jaar nog verder gaat uitbreiden.

bsouffreau

BR>

Januari is dé topmaand voor de fitnesscentra in ons land. Net als diëtisten en afslankinstituten beleven de centra een piek dankzij de goede voornemens. Meer sporten prijkt bij de Belg op de eerste plaats, gevolgd door gezonder leven en lijnen.

Dat de verwachtingen begin januari nog hooggespannen zijn, merken ze ook in het fitnesscentrum aan de De Keyserlei, waar zich dagelijks nieuwkomers aanmelden.

”Dan komt het erop aan om die debutanten te motiveren het vol te houden”, vertelt Heleen Van Pelt. Na twee, drie maanden volgt een kritieke fase en geven velen er al de brui aan. ”Individuele begeleiding en speciale acties, die doorzetters belonen, moeten dat voorkomen.”

Ook de aanpak is anders. Leden moeten niet langer eerst op de weegschaal. ”Vroeger moest iedereen vooraf zijn gewicht en vet laten meten. Dat gaf vaak een negatief gevoel. Nu polsen we wat iemand zelf wil bereiken en maken we op basis daarvan een programma, dat dan geregeld wordt geëvalueerd. Ook de groepslessen zoals spinning werken heel stimulerend.”

Minischermen

Jongeren zie je hier weinig. De meeste fitnessers zijn tussen 28 en 45, al neemt het aantal 55- plussers de jongste tijd spectaculair toe. ”Het zijn vooral mensen die al wat carrière hebben gemaakt en die nu voor of na het werk aan hun conditie werken. En intussen zich ontspannen. Want alle loopbanden, steps, fietsen enzovoort zijn uitgerust met hoogtechnologische dvd-schermen waarop je films of televisiekanalen naar keuze kunt bekijken. Door zo te individualiseren, spreken we een ruim publiek aan.”

Kari VAN HOORICK