“Mechelen moet zijn troeven beter uitspelen”

Mechelen is meer dan de historische binnenstad alleen en moet zijn combinatie van troeven beter uitspelen. Dat is de voorlopige conclusie van een imago-onderzoek van consultant Katharina Mullen in opdracht van het stadsbestuur. Haar bevindingen moeten Mechelen helpen zich beter te verkopen.

Samen met het Nederlandse Helmond doet Mechelen momenteel een beroep op de diensten van consultant Katharina Muller, om een beleid op vlak van citymarketing af te stellen. “Mechelen en Helmond zijn opgenomen in een Europees proefproject rond citymarketing. Mechelen ontvangt daarvoor bijna 87.000 euro subsidies”, stelt Tom Lamberts van het kabinet van burgemeester Bart Somers (Open Vld), die de expliciete bevoegdheid Citymarketing opvolgt. “Projectcoördinator Katharina Mullen moet op basis van een imago-onderzoek in beide steden tegen april een handleiding voor citymarketing maken, dat voor alle centrumsteden in Vlaanderen en Nederland bruikbaar moet zijn. Mechelen kan dan zien wat het daar uit haalt.”

Nu Katharina Mullen een bevraging van zowel sleutelfiguren als gewone Mechelaars nagenoeg heeft afgerond, kan ze al enkele opvallende vaststellingen uit haar onderzoek kwijt. “De meeste Mechelaars zijn duidelijk bescheiden over hun stad, maar die bescheidenheid valt weg bij inwoners jonger dan veertig. In die leeftijdsgroep zitten veel mensen die de voorbije jaren zijn teruggekeerd naar de stad en die willen helpen om ze naar een hoger niveau te tillen. Deze vaststelling kan een bestuur alleen maar verheugen”, licht de consultante toe. “Bij Mechelaars jonger dan veertig valt de bescheidenheid over hun stad weg.”

“Anderzijds is het duidelijk dat Mechelaars in hun stad nog veel punten voor verbetering zien. Mechelen moet daarom denken aan initiatieven die deze bewoners ertoe aanzetten om deze punten mee aan te pakken. Voorts is de historische stadskern een troef voor bezoekers, maar in veel mindere mate voor de inwoners en voor Mechelse bedrijven. Mechelen moet die historische kern dichter bij hen trachten te brengen, net zoals ook de horeca en het bloeiende culturele leven nog meer in het zonnetje mogen worden gezet. Buiten Mechelen is het nog te weinig bekend hoe breed het culturele aanbod in de stad wel is.”

“Ten slotte hebben ook al te veel Mechelaars geen notie van de ruime natuur in de rand. Bijvoorbeeld nieuwe fiets- en wandelpaden zouden die natuur dichter bij de stadskern kunnen brengen”, zegt Katharina Mullen nog.

Jan VAN DE POEL

www.mechelen.be

MEER OVER

Meer nieuws uit regio Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio