010108: Smiley voor horecazaken die hygiëne respecteren

Vanaf 1 januari 2008 kunnen horecazaken die dat wensen een "smiley" ophangen. Daarmee maken ze duidelijk dat ze een aantal hygiënische regels respecteren en dat hun maaltijden vers zijn.

Restaurant- of hoteluitbaters die het label willen krijgen, moeten voldoen aan een aantal regels die gebundeld zijn in de "Gids voor Autocontrole", die is uitgegeven door de horecasector en het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV).

bsouffreau

Een onafhankelijke controledienst zal nagaan of de kandidaat recht heeft op het label, een sticker met een lachend gezichtje en een naar boven gerichte duim.

Zaken die geen smiley hebben, zijn daarom niet minder goed, maar zullen wel vaker controle mogen verwachten. Zij die het label wel hebben, zullen daarentegen gemiddeld 30 procent minder inspecties krijgen. Om de drie jaar zullen ze evenwel 300 euro moeten betalen voor een audit. Het label kan ook weer afgenomen worden als het FAVV bij een nieuwe controle een negatieve beoordeling geeft.

Op termijn wordt het principe waarschijnlijk uitgebreid naar collectieve voorzieningen, zoals instellingen en ziekenhuizen, en naar kruideniers.

Het label moet de inspanningen van uitbaters in beeld brengen. De initiatiefnemers hopen dat er sociale controle zal ontstaan, zodat de zaken zonder label ook moeite zullen doen om het label te krijgen.

Terug naar het overzicht met alle wijzigingen die op 1 januari 2008 worden doorgevoerd.