Stiptheid treinen slechter dan ooit

Infrastructuurbeheerder Infrabel en operator NMBS zijn er niet in geslaagd de treinen in 2007 stipter te laten rijden. De stiptheid is nog slechter dan in 2006 en voorgaande jaren.

ssimons

BR>

In november kwam slechts 86,3% van de treinen op tijd of met minder dan vijf minuten vertraging in het eindstation aan. Echt op tijd reed 43%. 1.335 treinen werden geheel of gedeeltelijk geschrapt. Op Antwerpen- Brussel reed maar 34,8% volgens het spoorboekje.

Sinds de splitsing van de NMBS begin 2005 verslechterde de situatie. Overal worden fouten gemaakt. Belangrijke oorzaken zijn de onervarenheid op de werkvloer, vooral bij Traffic Control en in de seinhuizen, de talloze defecten aan het treinmaterieel maar ook aan de infrastructuur (wissels, seinen, bovenleiding en sporen) en het gebrek aan efficiënte samenwerking tussen de medewerkers van de drie bedrijven. De vereiste coördinatie op alle niveaus ontbreekt.

Sommigen bij Infrabel beseffen dat. “Maar door de versnippering van bevoegdheden en cruciale taken én het centraliseren van de beslissingsmacht, is de regelmaat van het treinverkeer onbeheersbaar geworden”, zeggen experts.