“Nog meer mijn winkelcentrum”

Sinds maandag heeft het Waasland Shopping Center (WaSC) in Sint-Niklaas een nieuwe algemeen manager. Katrien Giebens uit Haasdonk neemt de leiding van het tweede grootste shopping center van het land over van Brigitte Kerremans (51). Zij leidde het winkelcentrum gedurende bijna drie jaar. Gazet van Antwerpen sprak met de oude en de nieuwe manager.

Na Carine Vanhaekendover bij de start van het WaSC in maart 2004 en Brigitte Kerremans is Katrien Giebens de derde vrouwelijke algemeen manager van het winkelcentrum. De dames gaan ervanuit dat dit louter toeval is, alhoewel.

“Ook mannen kunnen deze job aan”, lacht Brigitte Kerremans. “Het is wel zo dat ik heel veel belang hecht aan human resources. Ons kapitaal zijn de mensen. Daarom is elke speler op deze site even belangrijk. Misschien is dat wel iets waar vrouwen meer aandacht voor hebben.”

Katrien Giebens sluit zich daar volmondig bij aan en denkt ook dat de grotere affiniteit met shoppen bij vrouwen een rol kan spelen.

Aantrekkelijk

Brigitte Kerremans verlaat het WaSC omdat ze in de beherende Devimo-groep een andere opdracht krijgt. “Ik word business development manager”, vertelt ze. “Dat betekent dat ik op onderzoek moet naar nieuwe ontwikkelingen, markten en opportuniteiten. Dat is een zeer brede opdracht die ook zeer veel overleg zal vergen. Dit is voor mij een nieuwe stap in mijn carrière. Die startte ik in Antwerpen als straatmanager van de Meir. Daarop volgden de bijna drie jaar in het Waasland Shopping Center. Zo leerde ik het shoppen buiten en binnen kennen.”

Haar job in Sint-Niklaas bestempelt Kerremans als boeiend. “Ik stapte ermee in een infrastructuur. Met alle winkels onder één dak was het in Sint-Niklaas helemaal anders dan in een winkelstraat in Antwerpen. Er is tussen beide een groot verschil in onder meer procedures en reglementeringen. In een shopping center kun je korter op de bal spelen en je doelstellingen op kortere termijn vastleggen. Beslissingen kunnen ook veel sneller uitgevoerd worden. Ook financieel is er een groot verschil. In een shopping center is er een budget voor promotie en communicatie”, aldus Brigitte Kerremans.

Ze bevestigt dat het WaSC een succesvol winkelcentrum is en dat de potenties aanwezig zijn om nog verder te groeien. “Een belangrijk aspect daarin is de aantrekkelijke omgeving. Nieuwe bezoekers bevestigen telkens opnieuw dat zij verrast worden door de aangename sfeer. Het WaSC creëert nooit bedwelming. Dankzij de hoge plafonds is er altijd licht, ruimte en lucht, ook wanneer er zeer veel volk rondloopt. Niet alleen het algemene decor is aantrekkelijk, ook de winkels zijn mooi. Dat is iets waaraan zowel de beheerder als de winkels samen moeten werken om klanten aan te trekken”, zegt de uittredende manager.

Drempel

Katrien Giebens heeft tien jaar marketingervaring achter de rug. Ze voelt zich als een vis in het water in haar nieuwe functie. De nieuwe manager van Antwerpse oorsprong is het met haar voorgangster eens over de aantrekkelijkheid en de sfeer van het WaSC.

“De diversiteit, het boeiende van de opdracht en alles wat erbij hoort, waren voor mij de aanleiding om te solliciteren. Het WaSC was voor mij als consument bovendien al tien jaar mijn shopping center. Het is mooi om nu ook te kunnen zeggen dat ik in míjn shopping center werk. Ik verwacht niet dat ik vanaf nu ergens anders zal gaan winkelen, alhoewel ik dat misschien af een toe wel eens beter zou doen”, vertelt de nieuwe algemene manager honderduit.

Giebens noemt haar nieuw werkterrein geweldig. “Voor Antwerpenaars is het Waasland een drempel. De Schelde is sowieso een psychologische drempel. En als het gaat om shoppen, dan is er in het hoofd van een Antwerpenaar alleen maar het Wijnegem Shopping Center. Dan denk ik dat wij met het WaSC toch iets veel aangenamer te bieden hebben qua shoppinggevoel, ruimte, omgeving en bereikbaarheid. We moeten nog veel harder roepen dat wij dit winkelcentrum hebben. Uit persoonlijke ervaring weet ik dat mensen die hier eenmaal geweest zijn ook terugkomen. Het wordt de uitdaging om de Antwerpenaren over het water te krijgen”, onthult Katrien Giebens een van haar belangrijke doelstellingen.

Met het oog daarop wil ze nog meer werk maken van de bekendheid van het WaSC. “Als mensen aan aangenaam shoppen denken, moet dat nog meer in de richting van ons winkelcentrum gaan. Ze moeten meer aan Waasland dan aan Wijnegem Shopping Center denken. Vanwege de band met het WaSC zou ik er nooit aan gedacht hebben om voor dezelfde functie in Wijnegem te solliciteren. Er is natuurlijk de nabijheid met mijn woonplaats, maar als ingeweken Antwerpenaar heb ik vanaf het begin geprobeerd om het Waasland te verdedigen. Dit is een uitgelezen kans.”

Yves VREBOS

Mobiliteit en haven

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio

MEER OVER