Bellen met gsm kan tot 40 procent goedkoper

Een voorafbetaalde telefoonkaart is vaak goedkoper dan een abonnement. Dat blijkt uit een onderzoek van de verbruikersorganisatie Test Aankoop naar de tarieven van gsm-operatoren. Wie een beetje zoekt in het bos van tarieven, kan 30 tot 40 procent goedkoper bellen.

ghouben

Om de consument in die tarievenjungle wegwijs te maken, stelt Test-Aankoop een rekenprogramma volgens belprofiel voor iedereen beschikbaar tot 15 januari 2008 op zijn website:

.

Voor de doorsnee gsm-gebruiker is een voorafbetaalde formule vaak interessanter dan een abonnement. Vergelijken en de juiste keuze maken kan tussen 30 en 40 procent winst opleveren. Test-Aankoop vergeleek begin november ruim 100 verschillende tariefformules en kwam tot de conclusie dat shoppen loont. Test-Aankoop is al lang van mening dat gsm-gebruikers te veel betalen. In 2005 berekende Test-Aankoop dat alle gsm-bezitters samen circa 910 miljoen euro te veel betalen omdat ze niet overstappen naar een voor hen goedkopere tariefformule en/of operator.

Test-Aankoop becijferde dat voor de lichte gsm-gebruiker (30 oproepen van anderhalve minuut, 33 sms-jes, voor 76 procent naar mobiele nummers) de prepaid-formule van Dixitel de goedkoopste blijkt. Deze alternatieve operator is inmiddels overgenomen door Base Simyo, tweede in deze ranking. Voor de gemiddelde gsm-gebruiker (65 oproepen van 1.48 minuut, 50 sms-jes en voor 77 pct naar mobiele nummers) blijven prepaid-formules bovenaan. Base Simyo blijft het goedkoopst. Opvallend: Proximus en Mobistar zijn respectievelijk 29 en 34 procent duurder dan de goedkoopste formule.

De consument kan op de website zijn belgedrag invoeren en het rekenprogramma de voordeligste formule laten vinden. De rekenmodule omvat het aanbod van de drie grote operatoren en van 33 alternatieve operatoren.

Test-Aankoop concludeert dat prepaid- formules interessant blijven voor iedereen. Formules van Proximus en Mobistar blijken zelden interessant. In vergelijking met 2005 blijven de gesprekstarieven volgens Test-Aankoop stagneren op een te hoog niveau. Wie niet over internet beschikt, kan via het contact center (02/542.32.32) een beroep doen op het rekenprogramma.