Al 27 uren vertraging

Ettelijke pendelaars klagen over dagelijkse vertragingen op de spoorlijn Mol-Antwerpen. Hierdoor missen ze de aansluiting ­Turnhout-Brussel in Herentals en komen ze te laat op hun werk in Brussel. Eén pendelaar telde uit dat hij sinds september 27 uren verloor door vertragingen. De NMBS belooft een grondige evaluatie half januari.

De NMBS hoopte met extra treinen tussen Mol en ­Antwerpen de Kempense pendelaars sneller in Brussel te krijgen. Het tegendeel lijkt voorlopig het geval. Door vertragingen missen pendelaars met bestemming Brussel hun aansluiting in Herentals. De roep om een rechtstreekse trein vanuit Mol en Geel naar Brussel klinkt luider dan ooit.

”Wij reizen in groep vanuit Mol en Geel naar Brussel. Onze groep bevat werknemers van Belgacom en het bankwezen. Vanmorgen was het weer zover. De trein arriveerde vijftien minuten te laat in Mol. Hierdoor moesten we verder boemelen richting Berchem. Dit betekent weer maar eens met veertig minuten vertraging op het werk. Dat betekent ook veertig minuten later naar huis gaan, om ook dan weer te mogen vrezen voor vertragingen”, meldt een werknemer van Belgacom ontevreden. De man telde uit dat hij sinds september 2007 al 27 uren vertraging opliep.

Een andere pendelaar toont eveneens ongenoegen. ”Ik neem al acht jaar de trein naar Brussel vanuit Mol. Ik denk niet dat ik ooit de aansluiting met Herentals miste. Drie dagen na de nieuwe uurregeling was het al prijs. Vroeger wachtte de trein in Herentals bij een vertraging. Nu niet meer.”

Woordvoerder Paul Van Aelst van NMBS belooft een eva­luatie. ”De stipheidsproblemen hebben verschillende oorzaken. We brengen die in kaart en evalueren midden ja­nuari. Mogelijk sturen we dan bij, maar dit moet technisch haalbaar zijn. De nieuwe dienstregeling was eigenlijk vooral bedoeld om mensen vanuit de Kempen sneller in Brussel te krijgen.”

Willy VAN DEN BERGH

MEER OVER

Meer nieuws uit de Kempen

citta Kempen

Mobiliteit in de Kempen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio