InBev wil bierconsumptie aanzwengelen met "vrouwenbier"

De Belgische bierverkoop zal dit jaar uitkomen op een nog groter volumeverlies dan de voorbije jaren.

Belga

Dat zegt Sabine Sagaert, directeur van InBev België. De bierconsumptie in ons land daalt sinds 1999 sowieso gemiddeld met 1 procent per jaar, maar voor 2007 komt daar nog de barslechte zomer bovenop. Dat schrijft De Morgen woensdag.

InBev, met een marktaandeel van 57 procent de grootste bierspeler in België, heeft een vijftal strategieën uitgedokterd om het tij te keren. Twee doelgroepen krijgen bijzondere aandacht: de vrouwen en de welgestelde 45-plussers.

Veertig procent van de Belgische vrouwen drinkt geen bier, weet InBev. "Dat is jammer voor ons, want de vrouw is bepalend voor wat het hele gezin doet en beïnvloedt op café de bestellingen", zegt Sabine Sagaert, topvrouw van InBev België. "Daarom moeten we bier geschikter maken voor vrouwen qua smaak. Maar ook onze communicatie moet zich beter richten op vrouwen." Een voorbeeld van die strategie is de recent gelanceerde Hoegaarden Rosée, de fruitige variant van het witbier.

45-plussers worden de grootste groep met een hoog besteedbaar inkomen, leidt InBev af uit de vergrijzingscijfers. Zoals Coca-Cola uitpakt met caloriearme of vitaminerijke varianten, wil ook InBev inspelen op de gezondheidstrend.