Hij weet niet wat zij wil

Mannen geven de verkeerde kerstcadeaus aan vrouwen. Dat blijkt uit het negende eindejaarsonderzoek van Deloitte.

ghouben

Dit jaar gaat de Belg - door de stijgende voedsel- en energieprijzen - ook wat besparen op zijn eindejaarsaankopen, zo blijkt. Vrouwen krijgen het liefst juwelen (43%), kleren (38%), cosmetica (37%) en parfum (37%). Maar meestal geven mannen cd’s (30%), boeken (27%), video’s (25%) en dvd’s (25%). Laat dat nu ‘toevallig’ ook het voorkeurslijstje zijn van de mannen zelf. Mannen geven dus aan hun vrouw wat ze liefst zelf zouden krijgen.

Vrouwen geven op hun beurt aan de mannen meestal boeken (37%), cd’s (32%), cosmetica (32%), parfum (32%) en kleren (28%). Anders dan in andere landen zijn de cadeaubonnen in ons land goed ingeburgerd: een veilig cadeau, zowel voor wie geeft als voor wie krijgt. Maar wel weinig avontuurlijk.

De Belg denkt dit jaar gemiddeld 624 euro uit te geven aan eindejaarsaankopen. Dat is 2,5% minder vergeleken met de 641 euro van het jaar voordien. Dat geld gaat voornamelijk naar geschenken (320 euro), voeding (229 euro) en feestjes of uitgaan (75 euro). Ondanks de stijgende prijzen voor voedsel en energie, wil de Belg niet besparen op zijn kerstdiner. Hij/zij is wel van plan wat minder te spenderen aan geschenken.

Andere opvallende conclusies uit de studie van Deloitte: De Belgen zijn wat pessimistisch gestemd over de huidige economische toestand. Dat ligt vooral aan de Franstaligen, die heel wat pessimistischer zijn dan de Nederlandstaligen.

Twee op de drie Belgen voelen zich zeker omtrent hun job. Negen op de tien Belgen (91%) spreken van een onstabiele politieke situatie op dit moment. Daarmee scoort België het slechtst in de 15 onderzochte Europese landen. Op de tweede plaats staat Italië met 87%.