Balen -
De gemeente Balen biedt burgers de mogelijkheid om via hun gsm op de hoogte te blijven van lopende dossiers. Een tekstberichtje waarschuwt burgers bijvoorbeeld wanneer ze hun reispas kunnen afhalen. Het systeem moet de correspondentie tussen burger en gemeente versnellen.
Reispas
Communicatieambtenaar Bart Boets geeft een voorbeeld waarbij de sms nuttig kan zijn. ”Bij aanvraag van een reispas vragen we drie weken respijt. Soms is dit document na twee weken binnen. We kunnen de aanvrager dan per sms onmiddellijk verwittigen dat hij zijn reispas kan komen ophalen.”
Voor de Balense burger lijkt het afstaan van het mobiele nummer aan het loket geen probleem.
Sofie Eelen haalde woensdag net een nieuwe identiteitskaart af. Ze kreeg daarvoor een schriftelijke uitnodiging. ”Maar een sms’je krijgen, lijkt me net zo handig”, geeft ze toe.
Karin Van Hoof bezocht de gemeente voor een elektronisch paspoort voor dochter Shana. “Een sms’je als uitnodiging vind ik geen enkel probleem. Je moet het natuurlijk wel zien. Als zelfstandige heb ik de gsm niet altijd in de gaten.”
Balen gaat de sms’jes voorlopig gebruiken voor de aanpassing van een identiteitskaart, het afhalen van de reispas, een aanvraag voor nieuwe codes voor de elektronische identiteitskaart, het afhalen van verblijfskaarten en vragen naar bijkomende informatie over lopende dossiers.
Wie niet reageert, ontvangt een tweede sms. Daarna volgt alsnog een schriftelijke uitnodiging. De gemeente hoopt het project na een positieve evaluatie uit te breiden naar andere diensten.
Willy VAN DEN BERGH