250 dossiers over Turnhout-Brussel

Guido Herman, de ombudsman bij de NMBS, kreeg al meer dan zeshonderd dossiers over de omstreden nieuwe dienstregeling. 250 dossiers hebben betrekking op de verbinding Turnhout-Brussel.

bsouffreau

BR>

Voor Turnhout-Brussel heeft de ombudsman tien dagen geleden aan de NMBS een bemiddelingsvoorstel gedaan maar hij kreeg nog geen antwoord. “Turnhout- Brussel is een gevoelig dossier met een zware hypotheek.”

De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) noteerde al ruim driehonderd klachten. Ook hier scoort Turnhout- Brussel hoog. Een ander knelpunt zijn de slechte aansluitingen in Mechelen voor reizigers richting Antwerpen en Leuven.

Stiptheid

Infrabel meet vanaf 2008 de stiptheid volgens een nieuwe methode. Die werd ontwikkeld op basis van suggesties aangereikt door staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens (sp.a), de ombudsman van de NMBS en gebruikersverenigingen BTTB en ACTP.

De nieuwe meetmethode draaide al een tijdlang proef in 2007. De belangrijkste principes van de nieuwe meetmethode:

  • De stiptheid van een trein wordt niet alleen meer gemeten in het eindstation maar ook in de tussentations.
  • Gemiste aansluitingen worden opgenomen in de meting.
  • Verfijning van de cijfergegevens.
  • In plaats van één globaal stiptheidspercentage wordt een opsplitsing gemaakt van cijfers in spits- en daluren.
  • Stiptheidscijfers per type trein
  • Metingen voor grote stations

HWr

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio