Een op de drie Belgen wacht met kerstaankopen tot week voor Kerstmis

Print
Zowat 33 procent van de Belgen, vooral mannen en mensen met een hoger inkomen, wacht met kerstaankopen te doen tot de laatste week voor Kerstmis. De gemiddelde Belg (53 procent) koopt enkele weken voor de feestdagen zijn cadeaus. Dat blijkt uit een onderzoek van Citibank naar het koopgedrag van de Belgische consument tijdens de eindejaarsperiode.
De doorsnee Belg gaat alleen (50 procent) of met de partner (53 procent) kerstinkopen doen. Wie een cadeautje mag verwachten, zijn in eerste instantie de kinderen (83 procent), daarna de partner (75 procent), de moeder (62 procent) en de vader (50 procent). Ook huisdieren vinden steeds vaker een pakje terug onder de kerstboom.

Wat er onder de kerstboom ligt, verschilt nogal. Belgische mannen kopen meestal parfum (51 procent) of juwelen (49 procent) voor hun partner. Zelf krijgt hij van de Belgische vrouw meestal kleding (45 procent) en multimedia (43 procent). Kinderen worden door hun ouders dan weer verwend met speelgoed (53 procent) en multimedia (50 procent). De moeder krijgt vaak parfum (48 procent) of interieurdecoratie (31 procent), de vader eerder drank (35 procent) of een boek (30 procent). Voor andere familieleden of vrienden is de cadeaubon een populair geschenk. Opvallend is wel dat zowat 11 procent zijn ongewenst cadeau via internet verkoopt.

Het gebruik van het internet voor kerstaankopen blijkt succesvol (17 procent). Toch loopt de Belgische consument nog steeds liever naar een boetiek (78 procent) of naar de supermarkt (57 procent).

Drie op de vier Belgen zegt dit jaar evenveel te willen spenderen aan de feestdagen als vorig jaar. Opvallend is wel dat 35 procent minder wil uitgeven aan kerstversiering. Vlamingen geven meer uit aan feestkleding, Walen liever aan het feestmaal. In totaal geeft de meerderheid van de Belgen 100 tot 250 euro uit aan cadeaus. Vooral aan cadeaus voor de partner en de kinderen wordt het meest uitgegeven.
Nu in het nieuws