Shoppingstad Antwerpen pronkt in Cannes

Antwerpen - "Antwerpen moet zich duidelijker positioneren. De stad mag de ambitie hebben om na Barcelona de tweede shoppingstad van Europa te zijn." Dat zegt Dirk Diels, baas van de stedelijke dienst Werk en Economie. Hij zag op de beurs Mapic in Cannes veel interesse voor de Metropool.

Met de deelname aan beurzen wil de stad zich beter profileren in het buitenland. “We hebben in München Expo Real bezocht voor vastgoed en kantoren, nu waren we aanwezig in Cannes voor Mapic, waar het onder meer draait rond shoppingcentra”, zegt Diels. “We werkten samen met Gent binnen een Belgische stand. Onze stand was bescheiden, maar de Antwerpse A is een duidelijk merkteken, een sterke verkoopstroef.”

Maar het was ontwikkelaar Multi die Antwerpen sterk in de kijker zette, met een mooi beeld van de Stadsfeestzaal. “Ook in de expokrant sprong dit nieuwe shoppingcentrum eruit. Investeerders en retailers zoeken duidelijk plekken in Antwerpen.” Dat varieert van benzinestations over Brico’s tot italiaanse ketens van kinderkleding of Franse juwelenontwerpers. Er is een vraag naar grootschalige retail. “Maar we hebben die grote - en ook kleinere - plekken niet meer”, stelt Dirk Diels. “Het is belangrijk dat het stadsbestuur op korte termijn een beslissing neemt over de site Lobroekdok en nog meer over het slachthuis. Wat willen we daar? Er bestaat alvast een grote investeringsbereidheid, zowel voor de shoppingcentra in de stad als in de periferie.”

Diels vindt dat Antwerpen zich wat meer mag profileren. “Barcelona staat er als de beste shoppingstad. Antwerpen moet ook ambitie uitstralen. We zijn een shoppingmekka geworden, met een sterk kwalitatief en divers aanbod waarmee we kunnen tippen aan Barcelona. We bieden voor elk wat wils, steken Brussel voorbij. Laat ons de tweede shoppingstad van Europa zijn.”

“Om retail aan te trekken, volstaat het niet om terreinen te hebben. De investeerders vragen een duidelijk aanspreekpunt bij de stedelijke overheid. Iemand die de cultuur van de ondernemers en investeerders begrijpt en hen door de administratieve doolhof kan leiden.”

Kurt TUERLINCKX

.

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio