Colruyt is handelszaak van het jaar

Colruyt is handelszaak van het jaar

Colruyt is handelszaak van het jaar

Print
Colruyt is verkozen tot handelszaak van het jaar. De distributeur uit Halle won woensdag de 20ste Mercuriusprijs, een initiatief van Fedis, de Belgische federatie van de distributiesector. De prijs stond dit jaar in het teken van duurzaamheid. Colruyt won de prijs voor restaurantketen EXKi en sportketen Sports World.
Colruyt scoorde volgens de jury het beste voor zowel economische, ecologische als sociale duurzaamheid. "Duurzaamheid zit Colruyt in de genen", verklaarde juryvoorzitter Gino Van Ossel, professor aan de Vlerick Leuven Gent Management School, gespecialiseerd in de retail.

Alle handelszaken van het land konden zich kandidaat stellen voor de Mercuriusprijs. De jury selecteerde Colruyt omdat "het bedrijf doorgedreven duurzaamheid als filosofie hanteert en op elk gebied van zijn beleid hanteert". "Het ensemble imponeerde de jury", aldus Arthur Goethals, voorzitter van Fedis.

"Colruyt is al heel lang bezig met duurzaamheid", reageerde Luc Rogge, algemeen directeur van de warenhuisketen aan Belga. "Bij elke beslissing die wij nemen, kijken we naar het effect op de drie pijlers van duurzaamheid."

Daarmee verwijst de topman naar het economische, ecologische en sociale aspect. Die drie aspecten waren ook voor de jury belangrijk. Zo hanteert de distributeur sinds 1990 het "Green Line Charter". In de centrale vestigingen van Halle en Gellingen produceert Colruyt bijvoorbeeld zelf groene energie met windmolens en zonnepanelen. Verder voorziet de groep onder meer in gratis fietsen voor werknemers die met de fiets naar het werk trekken.

Op het sociale vlak loofde de jury bijvoorbeeld de dodehoekspiegel waarmee de groep zijn vrachtwagens, op vraag van de werknemers, acht jaar geleden uitgerust heeft. "Onze werknemers voelen zich daardoor beter in hun vel, die winst is onrechtstreeks", lichtte Rogge toe.

Op economisch vlak heeft het bedrijf onder meer een eigen fairtrade-merk waarvan vijf procent van de omzet naar scholingsprojecten gaat, bijvoorbeeld in Afrika.

"We zijn al ongeveer 20 jaar bezig met duurzaamheid en dat rendeert. De oplossingen die je vindt zijn van langere duur, die doen je dieper nadenken." Het economische aspect is daarbij voor Rogge evenwaardig aan het ecologische en het sociale aspect bij besluitvorming.

EXKi en Sports World grepen net naast de hoofdprijs. Restaurantketen EXKi schotelt gezond en biologisch eten voor aan de klanten. Daarnaast gaat het bedrijf "heel ver op het vlak van duurzaamheid", aldus de woordvoerster van Fedis. Sports World schenkt vooral veel aandacht aan een gelijkekansenbeleid. Zo groeiden in het bedrijf op twee jaar 21 vrouwen door naar een hoge functie, tegenover 14 mannen.

Uit alle inzendingen blijkt dat duurzaamheid "verankerd zit in de distributie", aldus Fedis. Duurzaamheid en rendabiliteit zijn verenigbaar volgens de federatie. De laureaten zijn drie bloeiende bedrijven, luidde het.
MEEST RECENT