Vrouwen nemen aanstoot aan seksistische reclamespot Kasteelbier

Print
Het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen (IGVM) en nogal wat vrouwen nemen aanstoot aan de nieuwe reclamespot voor Kasteelbier die momenteel op VTM, KANAALTWEE en alle regionale zenders te zien is.
In de clip zie je hoe een man, zittend in de zetel voor de open haard, zegt: "Vrouw, ik weet niet wat het is, maar ik mis iets". Waarop zijn vrouw uit de keuken komt om manlief prompt met een Kasteelbier op zijn wenken te bedienen.

Bedenker van de spot en Kasteelbier-brouwer Luc Van Honsebrouck (76) snapt de commotie niet. "Ik vind de spot absoluut niet vrouwonvriendelijk. Zo gaat het er nu eenmaal aan toe in een gezin: de man komt thuis van zijn werk, eet en zet zich in de zetel, terwijl zijn vrouw de afwas doet. Ze voelt aan dat haar man iets mist en beseft dat ze hem nog niet gevraagd heeft of hij een Kasteelbier wil. Daar is toch niks antivrouwelijks aan?"

IGVM-woordvoerder Patrick Verraes denkt daar anders over. "Zo'n filmpje van nauwelijks een halve minuut waarin het oude, stereotiepe man-vrouwrollenpatroon zo in de verf gezet wordt, doet heel wat van onze sensibiliseringsinspanningen teniet. We bekijken hoe we kunnen optreden tegen dergelijke reclame-uitingen. Als we een officiële klacht binnenkrijgen, zullen we verdere stappen ondernemen"
MEEST RECENT