Carrefour respecteert sperperiode Kerst niet

Carrefour respecteert sperperiode Kerst niet

Carrefour respecteert sperperiode Kerst niet

Print
De warenhuisketen Carrefour pakt in haar huis-aan-huisfolder van 29 oktober uit met de komst van Kerstmis, "dat dit jaar vroeger valt dan anders".
De folder is echter een inbreuk op de sperperiode voor reclame over Kerstmis en Sinterklaas die de Raad voor Verbruik in 2000 uitvaardigde.

Volgens het advies van de Raad voor het Verbruik is reclame in de nabijheid van kinderfeesten gebonden aan bepaalde data. Zo mag reclame over Sinterklaas en Kerstmis pas vanaf 1 november in uw brievenbus of mailbox vallen.

Het verbod geldt niet enkel voor advertenties waar uitdrukkelijk het kinderfeest bij naam wordt genoemd. Een simpele afbeelding van de kerstman, sinterklaas of de paashaas volstaat voor een overtreding. Geneviève Bruynseels, de woordvoerster van Carrefour België, verdedigt de keten. "Er staat geen enkele afbeelding van de kerstman op onze publicaties of in onze warenhuizen. En we hebben dit jaar pech dat 1 november op een donderdag valt, terwijl we onze folders altijd op woensdag verdelen. Deze keer dus op 31 oktober."

De reclame waarvan sprake zit wel al vanaf maandag in de brievenbussen. In 2004 verdedigden zich al enkele betrokkenen tegen de inbreuken met het argument dat het advies van de Raad voor Verbruik niet bindend is.

Fedis, de federatie van de distributiesector, steunt Carrefour. "De bewuste reclame is niet bedoeld voor kinderen en terwijl het advies precies reclame voor die doelgroep viseert."

Het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) betreurt de houding van Carrefour. "Een systeem van zelfcontrole is enkel mogelijk met serieuze mensen", aldus Marc Vandercammen van OIVO.

Er zouden tijdens de volgende legislatuur een reeks wetsvoorstellen op tafel komen die de zaak beter moeten regelen.
MEEST RECENT