Amerikaan doet boekje open over verdachte parachutemoord

Amerikaan doet boekje open over verdachte parachutemoord

Amerikaan doet boekje open over verdachte parachutemoord

Print
Ranst - De twee Tongerse onderzoekers die momenteel in Amerika speurwerk verrichten in de parachutemoord, hebben gisteren gesproken met Mike Mullins, eigenaar van het vliegtuig dat Els Clottemans op de luchthaven van Rantoul in Illinois ramde.
BR> Volgens Mullins was er 50.000 dollar schade aan het vliegtuig, omgerekend zo’n 34.750 euro. Mullins geeft ook een andere versie van het incident dan Els Clottemans. De jonge vrouw is hoofdverdachte in het onderzoek van de moord op parachutiste Els Van Doren vorig jaar in november.

De Tongerse speurders doorkruisen vier Amerikaanse staten in het onderzoek naar de parachutemoord. Naast Illinois, waar een incident plaatsvond op de luchthaven van Rantoul, zochten ze gisteren Mike Mullins op, de uitbater van West Tennessee Skydiving in Memphis. Hij was ingehuurd om valmschermspringers te droppen op het festival in Rantoul.

Zo’n 3.000 valmschermspringers, onder wie Els Clottemans, namen daar vorig jaar in juli aan deel. Zoals bekend vond er tijdens het festival op de tarmac van de luchthaven in Rantoul een incident plaats: Els Clottemans reed met een SUV, een stevige terreinwagen, onder een vleugel door met op het dak een ex-minnaar die op het nippertje van de wagen kon springen.
De Tongerse speurders willen dit incident helemaal uitzoeken om er onder meer hun thesis dat Els Clottemans meedogenloos is, te staven.

FBI

Mike Mullins: “Ik ben recent gebeld door de FBI die me meedeelde dat ik bezoek zou krijgen van de Belgische politie. Dat was de eerste keer dat ik over een moordpoging hoorde. Ik was er die bewuste nacht niet bij maar heb me laten inlichten door andere valschermspringers die wel getuige waren.”

Volgens Mullins houden valmschermspringers niet op met plezier maken eens ze weer voet op de grond voelen. “Het zijn echte feestvierders, ze feesten de hele nacht door. Tijdens een van die feestjes wilde Els Clottemans de SUV (Sports Utility Vehicle, red.) van een kennis lenen. Die zei neen. Toen hij sliep, zag Clottemans de kans om zijn sleutels te nemen en met de wagen weg te rijden. Ze waren met een stuk of vijf. Clottemans vond een zetel, een typische zetel die deelnemers meehadden om in hun tent te zetten. Met een koord bond ze die zetel vast aan de SUV. Haar gezelschap ging afwisselend in die zetel zitten en dan begon een roekeloze rit over de tarmac. Zij zat aan het stuur, iemand bengelde met zijn benen uit het raam terwijl hij met zijn handen steun zocht aan het bagagerek."

"Els Clottemans duwde het gaspedaal nog verder in en deed de lichten van de SUV uit om de politie niet te alarmeren. Dan zag de man die uit het raam hing plots een vliegtuig voor hem, hij dook naar beneden op het ogenblik dat het dak van de SUV de vleugel van het vliegtuig raakte. De man was niet gewond maar de vleugel was zwaar beschadigd."
"Clottemans reed terug naar de plek waar de SUV had gestaan en besloot om niets te zeggen. Maar de andere valschermspringers deden dat wel. Ze belden de politie die lang op zich liet wachten, omdat ze van mening was dat het incident toch zonder gevolg zou blijven omdat Clottemans de dag nadien naar België zou vertrekken. Een alcoholtest leverde niets op, ze werd nergens van beschuldigd.”

Excuses

De volgende dag bood Els Clottemans Mike Mullins haar excuses aan. “Goed zei ik, maar ik wil geld zien. Ze zei dat ze geen geld bij zich had maar dat ze thuis genoeg gehad. Ik suggereerde dat ze het geld maar moest overschrijven, maar dat wilde ze niet. Ze werd erg lastig en weigerde niets meer te doen.”

Mike Mullins kreeg een rekening van 50.000 dollar gepresenteerd, geld dat hij kreeg uitbetaald van de verzekeringsmaatschappij van de eigenaar van de SUV.

Het verhaal van Mike Mullins klinkt op heel wat punten anders dan de versie die Els Clottemans vorige week in deze krant gaf. Zo vertelde Clottemans niet dat ze de sleutels van de SUV had weggenomen. Ze vertelde dat ze in de SUV op de achterbank zat en dat ze naar de voorste was gekropen om de muziek luider te zetten. En dat ze dan pas het stuur van de SUV overnam. Ook zei ze dat het aardedonker was op de tarmac maar stipte ze niet aan dat ze zelf de lichten van de SUV had gedoofd.
Voorts benadrukte ze dat ze na het voorval ter plaatse was gebleven, dat de anderen waren gevlucht en dat zij op de komst van de politie wachtte. “Omdat ik mijn verantwoordelijkheid niet wilde ontlopen”, zei ze.

Mike Mullins vertelde vorige week zijn verhaal aan een Amerikaanse journalist met wie Het Belang van Limburg contact zocht om gegevens uit te wisselen over het bezoek van de Tongerse speurders aan Illinois. De journalist werkt voor een plaatselijke krant in Illinois.
Het Belang van Limburg probeerde gisteren het verhaal van Mike Mullins te verifiëren en belde hem op. Hij wilde geen commentaar meer geven. Toeval wil - zo bleek uit gesprekken met zijn entourage - dat Mullins uitgerekend gisteren een ontmoeting had met de Tongerse speurders. Dat is wellicht de reden waarom hij geen commentaar wenste te geven.
MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio